Schenking

PatrickB
Topic Starter

Schenking

#1 , 22 jul 2013 12:59

Mijn ouders zijn beide de 82 voorbij en ik ben enig kind, ongehuwd, heb zelf geen kinderen, ben zonder eigendom en ga op 1/7/2014 met pensioen. Mijn ouders willen mij het ouderlijk huis (bouwjaar 1958) schenken. Hun enige voorwaarde is dat ze er beide mogen in blijven wonen. Ik heb al eens rond gekeken op het internet en gezien dat schenking van een onroerend goed via de notaris moet gaan. Maar ik heb de indruk dat de schenkingsrechten even hoog zijn als successierechten...is dat zo en wat is dan het voordeel om een huis te schenken. Als ze mij het huis schenken is dan ook de grond waarop het onroerend goed staat hierbij inbegrepen? Aan welke kosten moet ik mij verwachten? Moet het huis geschat worden? Stel dat het huis op € 150.000 wordt geschat. Hoe zit het, als ik eenmaal eigenaar ben, met mijn belastingen? Ga ik nu meer moeten betalen (tot nu heb ik steeds een bescheiden bedrag terug getrokken) nu ik een eigendom heb. Hoe zit het met verzekeringen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 22 jul 2013 13:16

Ga jij in dat huis wonen , samen met je ouders?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

PatrickB
Topic Starter

#3 , 22 jul 2013 14:13

neen, dat is niet de bedoeling...toch niet zo lang mijn ouders nog goed te been zijn

Reclame

wanton

#4 , 22 jul 2013 18:36

Dan zou ik de raad geven : laat uw ouders u de blote eigendom schenken. Het vruchtgebruik blijft bij hen zolang één van beiden leeft. Pas dan is het huis volledig van u , en komt het fiscaal gezien bij u. Pas dan ook zijn kosten als OV en verzekering voor u.
Uw ouders schenken u beiden de helft van het huis , de schenkingsrechten vallen dan mee. Bij overlijden van de laatste ouder zijn er geen successierechten te betalen.
op deze manier kan , als uw ouders in een rusthuis terecht komen , de huuropbrengst mee dienen om de kosten te betalen. Indien u volle eigendom zou krijgen , moet u zlef steeds instaan voor die kosten , als begunstigde van hun huis.
Toet-anch-Amon

PatrickB
Topic Starter

#5 , 23 jul 2013 15:28

dankuwel, nog een vraagje : hoe verloopt de schatting van hun huis?

wanton

#6 , 23 jul 2013 17:17

daarvoor kan u uiteraard een schatter vragen en betalen. Maar de notaris kan zelf ook al correct de waarde bepalen.
Toet-anch-Amon

PatrickB
Topic Starter

#7 , 24 jul 2013 10:49

Bedankt

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”