Erfenis : man een deel toekennen

Artesia
Topic Starter

Erfenis : man een deel toekennen

#1 , 03 aug 2013 15:32

Ik bezit voor 100% een huis, ben gehuwd volgens het wettelijk stelsel en heb 2 kinderen.
Ik wil een deel van het huis dat ik in volle eigendom bezit aan mijn man schenken na mijn overlijden.
kan ik vrij over 1/3 beschikken?
Ik wil absoluut vermijden dat het huis alleen in handen komt van mijn kinderen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 03 aug 2013 16:53

u kan uiteraard steeds het reservataire gedeelte aan uw echtgenoot schenken. Bovendien krijgt hij steeds het vruchtgebruik op al uw roerende en onroerende goederen. Uw kinderen kunnen hem dus nooit uit het huis zetten.

wanton

#3 , 04 aug 2013 13:26

U hoeft geen testament te maken. Bij uw overlijden ontvangt uw man idd het vruchtgebruik van uw woning, waardoor hij zelf levenslang kan blijven wonen. Uw kinderen kunnen daar niets tegen inbrengen en moeten wachten tot zijn overlijen alvorens zij het huis kunnen verkopen , ..
Indien u nu via testament het beschikbare 1/3 aan hem zou overlaten , gaat dat na zijn dood steeds naar zijn familie ( kinderen , broers , ...) Ik denk niet dat dat de bedoeling gaat zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Artesia
Topic Starter

#4 , 04 aug 2013 18:20

U hoeft geen testament te maken. Bij uw overlijden ontvangt uw man idd het vruchtgebruik van uw woning, waardoor hij zelf levenslang kan blijven wonen. Uw kinderen kunnen daar niets tegen inbrengen en moeten wachten tot zijn overlijen alvorens zij het huis kunnen verkopen , ..
Indien u nu via testament het beschikbare 1/3 aan hem zou overlaten , gaat dat na zijn dood steeds naar zijn familie ( kinderen , broers , ...) Ik denk niet dat dat de bedoeling gaat zijn.

Het betreft niet de gezinswoning maar een tweede woning die ik in mijn bezit heb door erfenis.
En na zijn dood mag mijn huis zeker naar onze kinderen gaan voor de volle 100%

wanton

#5 , 04 aug 2013 19:50

Ook van die tweede woning zal uw man het vruchtgebruik bekomen. Het enige verschil , maar wel iets belangrijk , betreft dat de kinderen hiervan toch de verkoop kunnen vragen en hun deel opeisen. Voor de gezinswoning kan dat niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Artesia
Topic Starter

#6 , 05 aug 2013 07:42

Ook van die tweede woning zal uw man het vruchtgebruik bekomen. Het enige verschil , maar wel iets belangrijk , betreft dat de kinderen hiervan toch de verkoop kunnen vragen en hun deel opeisen. Voor de gezinswoning kan dat niet.

En daarom wil ik 1/3 van de woning aan hem overmaken zodat hij er toch iets aan kan overhouden.
Hij heeft de woning totaal gerenoveerd en dankzij hem is er een serieuze meerwaarde ontstaan.
Heel erg bedankt voor uw info!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”