Erven - enkele vragen

toeterniettoe
Topic Starter

Erven - enkele vragen

#1 , 09 aug 2013 11:20

Kan iemand eventueel "goede" raad geven ? Waarvoor alvast dank.
Lugubere vragen maar toch noodzakelijk ....
We zijn getrouwd zonder huwelijkscontract en hebben geen kinderen.
Mijn schoonmoeder, waar mijn echtgenoot reeds meer dan 25 jaar geen contact meer mee heeft, leeft nog en is dus zijn erfgenaam.
Voor zover wij weten heeft zij een groot aantal jaren een inkomen genoten via het OCMW, eigendom is er absoluut niet, eerder schulden.
De opvoeding van al haar kinderen waren voor haar niet prioritair en heeft ze aan "derden" overgelaten zoals familie en instellingen.
Mocht zij komen te overlijden dan kan mijn man zich nog steeds laten onterven. Maar kan het OCMW ons eventueel na haar overlijden laten opdraaien voor bepaalde voordelen die zij jarenlang genoten heeft ?

Voor wat betreft de woning en inboedel is er geen probleem. De woning heb ik als alleenstaande aangekocht 15 jaar voor ons huwelijk, daar is dus niks te verdelen naar mijn schoonmoeder toe.
Echter ...... toekomend jaar ga ik met pensioen en trek ik het kapitaal groepsverzekering, wat een niet onbelangrijk bedrag is.
En nu mijn "kapitale" vraag :
Mocht mijn man overlijden voor zijn moeder kan zij dan aanspraak maken op de helft van mijn groepsverzekering ?
Indien ja, hoe kan ik dit veilig stellen ? Eventueel nu nog een huwelijkscontract opmaken ?
Alvast bedankt voor enig antwoord dat ons inzicht geeft.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 aug 2013 13:31

U kan , via een wijziging van huwelijkscontract , uw schoonmoeder volledig buiten spel zetten , zodat zij niets zou erven van uw man of , onrechtstreeks , van u. Voor een koppel zonder kinderen is steeds aan te raden dat die maatregelen nemen om alles aan mekaar over te laten. Spreek eens met een notaris , misschien is een combinatie met testament nodig.
Indien schoonmoeder leefloon heeft ontvangen van het OCMW , moeten jullie daar niets van terugbetalen. Wanneer zij evenwel in een rusthuis terechtkomt , kan het OCMW wel haar oplegkosten terugvorern , binnen bepaalde grenzen , van zoon en schoondochter. In uiterste geval kan hiervan afgezien worden wegens de verzuurde relatie van al meer dan 25 jaar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

toeterniettoe
Topic Starter

#3 , 10 aug 2013 21:27

Dank u Wanton voor de info. Denk dat het beste zal zijn om via notaris de meest geschikte oplossing te vinden. Hopelijk gebeurt het nooit, maar zou niet graag zien dat zij ooit aanspraak kan maken op een stuk van mijn (onze) appel voor de dorst.

Reclame

j.demoor

#4 , 11 aug 2013 08:31

“Art.1405.Gemeenschappelijk zijn : 1. de inkomsten uit de beroepsbezigheden van elk der echtgenoten, alle inkomsten of vergoedingen die ze vervangen of aanvullen...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

’toekomend jaar ga ik met pensioen en trek ik het kapitaal groepsverzekering’

Dit kapitaal behoort dan tot uw gemeenschappelijk vermogen.

“Art.745bis. § 1. Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap. Wanneer de overledene andere erfgerechtigden achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot de volle eigendom van het deel van de eerststervende in het gemeenschappelijk vermogen en het vruchtgebruik van diens eigen vermogen...”(B.W.).

‘We zijn getrouwd zonder huwelijkscontract en hebben geen kinderen’

Mocht uw man overlijden voor zijn moeder dan erft u zijn deel in het gemeenschappelijk vermogen en het vruchtgebruik van diens eigen vermogen

“Art.915. De giften aan de langstlevende echtgenoot...mogen evenwel de gehele nalatenschap omvatten...”(B.W.).
Zulke giften kunnen gebeuren bij akten onder de levenden of bij testament en kunnen beperkt worden tot de blote eigendom van het eigen vermogen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#5 , 11 aug 2013 11:05

Bij een koppel zonder kinderen worden , bij een overlijden , steeds de 3 vermogens terug samengesteld : de gemeenschap en het eigen vermogen van elke partner. Via een huwelijkscontract kan men - samen- slechts maatregelen nemen voor de gemeenschap. Voor beslissingen over het eigen vermogen moet dan vb. een testament gemaakt worden. Hierin kunnen reeds anderen dan de echtgenoot/ote betrokken worden.
De woning behoort tot uw eigen vermogen , uw man kan dus steeds levenslang blijven wonen omdat hij minstens het vruchtgebruik krijgt bij uw overlijden. Om de eigen vermogens samen te stellen gaat men onbeperkt terug : alles wat een partner had voor het huwelijk of ten persoonlijke titel heeft geërfd of geschonken gekregen , wordt tot het eigen vermogen gerekend; Ook al heeft die het geïnvesteerd in een gemeenschappelijk goed.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

KimSe

#6 , 12 aug 2013 10:12

@Wanton: In een wijziging aan het huwelijksvermogensstelsel kan men een contractuele erfstelling opnemen, ook voor het eigen vermogen.
Ik zou zelfs dit opteren boven een testament.
Een testament kan steeds eenzijdig herroepen worden, een contractuele erstelling niet...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”