aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving

lemonlotje
Topic Starter

aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving

#1 , 11 aug 2013 19:36

Ik heb 33 jaar geen contact meer gehad met mijn vader door zijn ziekte, deze is nu overleden.
Iedereen bestookt mij met vragen, het enige via de overlijdensakte die ik zelf al 'gevonden' heb, is dat er geen geregistreerd testament is en dat hij een onroerend goed heeft. Verder is het een speld in een hooiberg zoeken.
Ik denk van over te gaan tot aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving. Volgende vraag omtrent, hoe geraak ik in dat huis binnen, alleen ga ik er niet in; om niet beticht te worden dat ik iets meenam en zo de erfenis zuiver te aanvaarden.
Moet dit met een sleutelmaker en deurwaarder of is notaris voldoende?
Ik heb eigenlijk geen idee waar ik voorsta.
Alsook heb ik geen benul van de kostprijs van dit hele onderzoek.
Ik heb online gevonden, een 103 euro voor het neerleggen op de rechtbank, 125 euro voor bankonderzoek, tss.500 en 750 euro voor boedelbechrijving, maar verder weet ik niks.
Iemand tips, kennis of ervaring. Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 aug 2013 20:16

Zijn er nog andere erfgenamen? Echtgenote, vriendin, andere kinderen?

lemonlotje
Topic Starter

#3 , 11 aug 2013 21:17

neen, ik ben enige erfgenaam.

Reclame

Franciscus

#4 , 11 aug 2013 21:58

Hoe en waar is vader overleden?
Wie heeft u verwittigd?

lemonlotje
Topic Starter

#5 , 12 aug 2013 12:11

mijn vader heeft langs de weg wellicht een hartaanval gekregen en is ter plaatse overleden; de sociale dienst van de politie heeft mij verwittigd; zij vertelden me dat ze meldingsplicht hadden

k.b.

#6 , 12 aug 2013 14:27

Ik denk inderdaad dat het het meest aangewezen is deze procedure te volgen.

Zo krijg je zicht op de omvang van de bezittingen en de schulden. En kunnen er achteraf ook geen schuldeisers meer opduiken ...

k.b.

Franciscus

#7 , 12 aug 2013 14:46

Met de gegevens van de politie kan u toch naar de gemeente waar hij woonde.
Dan kent u ook het arrondissement waar u terecht kan voor de boedelbeschrijving.
http://www.notaris.be/erven-schenken/er ... aanvaarden" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”