Wat hiervan denken?

surviver
Topic Starter

Wat hiervan denken?

#1 , 05 jun 2007 12:51

Mijn samenwonende vriendin krijgt enkele jaren geleden bericht van haar vader dewelke reeds 30 jaar gescheiden is. De grootmoeder van mijn vriendin was overleden. Die grootmoeder kwam goed overeen met haar kleinkinderen, desondanks het onregelmatig contact. De vader vraagt het volgende: Mijn vriendin moet samen met haar zus en broer een document ondertekenen + een copie van hun identiteitskaart afgeven. Dit alles gebeurde thuis bij de broer. De vader zegt dat dit documenten zijn ivm successierechten en dat hij "alles" zal betalen bij de notaris :?:Ik vond dit alles zeer eigenaardig en zei dat als iets te tekenen viel dit rechtstreeks bij de notaris zelf diende te gebeuren. De familie besloot dat ik mij niet moest bemoeien. Uiteindelijk werden er enkele documenten ondertekend bij de broer thuis. Een tijdje later ontvingen ze een slecht leesbare copie van hun handtekekeningen, er stond ook een naam van een notaris op. Op mijn vraag nam mijn notaris contact op met die andere notaris. Het antwoord was kort en dat zij telefonisch niets wilden zeggen. Nu zijn we enkele jaren verder en ik heb niets meer vernomen van die zaak. Mijn vriendin en ik hebben heden bouwplannen en zijn wat ongerust over die getekende papieren. Wat betekende die documenten? Kan het zijn dat die vader een lening heeft afgesloten waar zijn kinderen nu borg voor staan? Ik vernam via via dat hij nu woont in dat huis.
Laatst gewijzigd door surviver op 31 aug 2007 20:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
J.P

#2 , 05 jun 2007 16:06

Indien dat zo zou zijn dan zal de bank waar je een bouwlening aanvraagd die informatie vlug gevonden hebben .Een borg kan ik moeilijk geloven.Misschien kan je notaris de akte van die erfenis opvragen en je meer uitleg geven. Of kan het registratie kantoor van je provincie je verder helpen als je het adres van die huizen bezit .Laat je vriendin dit schrifftelijk doen .

Groetjes J.P

wolf2

#3 , 05 jun 2007 19:33

In normale omstandigheden zijn de kleinkinderen van een overleden persoon niet betrokken bij die erfenis als (zoals in 'uw' geval) de tussengeneratie nog leeft.

Die kleinkinderen erven niets en moeten ook niets betalen
TENZIJ
oma een testament heeft opgemaakt waarbij ze iets heeft nagelaten aan de kleinkinderen (een bepaald goed; een bepaald percentage van haar erfenis; ...).

Als het een bepaald goed zou zijn, dan hoeven de kleinkinderen nog altijd de erfenisaangifte niet te ondertekenen: enkel de zoon tekent. De zoon mag ook de erfenisrechten betalen voor de kleinkinderen.

Als het een deel van haar erfenis zou zijn (bvb. elk kleinkind 1/4 van de erfenis), dan moeten de kleinkinderen (kkn) w?l tekenen.

Vermoedelijk hebben de kkn een onderhandse volmacht toegestaan aan hun vader.

Ik zou het volgende doen.
Op basis van de laatste woonplaats (gemeente) van oma: zoek uit welk kantoor der registratie bevoegd is voor die gemeente.

Ga daar eens langs (de betrokkene zelf); zorg dat u de datum kent van haar overlijden.

Stel u daar voor als de kleindochter van X overleden op ....
Vertel niets over sjoemelende vaders en zwijgende notarissen.
Zeg gewoon dat u destijds waarschijnlijk een volmacht heeft getekend voor de successie-aangifte maar dat u verder nooit iets van die zaak gehoord heeft.
Vraag of ze die successie-aangifte even willen uithalen: zeg alvast dat u g??n kopie nodig heeft maar dat u gewoon wil weten of u destijds recht had op een bepaald deel en of uw vader uw successierechten heeft betaald.
Men zal u minstens die aangifte voorlezen (toch het deel van de erfenistoekenning) en ze u misschien ook laten zien.

(vanwaar al die geheimdoenerij? Enkel erfgenamen mogen inzage krijgen van de aangifte die ze zelf destijds hebben ingediend!)

Als zou blijken dat u erfgenaam was, dan veranderen de zaken. U heeft dan immers recht op een fotokopie; u tekende die aangifte "zelf" dmv die volmacht.

De meeste ambtenaren zullen u wel helpen; de een zal wat verder gaan dan de andere. Het absolute minimum is dat men u moet zeggen: u heeft geen aangifte ingediend; ook niet bij volmacht.

't Is maar een idee (zoals u wel tussen de lijnen kan lezen is uw vraag mij niet vreemd: ttz dergelijke zaken komt men af en toe wel vragen op de registratie).

Reclame

surviver
Topic Starter

#4 , 06 jun 2007 13:43

Zeer nuttigge info, waarvoor dank. Ik ga mijn vriendin aan het werk zetten, aangezien het haar familie betreft h? :wink: . Die oma woonde wel in het Franstalige landsgedeelte (dus moet ik nog een vlot Franssprekende persoon mee nemen). Kunnen wij die info niet via onze notaris laten opvragen, of is het beter persoonlijk die ambtenaar te woord te staan? Nogmaals bedankt allemaal.

surviver
Topic Starter

#5 , 06 jun 2007 13:46

Indien dat zo zou zijn dan zal de bank waar je een bouwlening aanvraagd die informatie vlug gevonden hebben.
Groetjes J.P
De bank zag toen enkel onze autofinanciering.

J.P

#6 , 06 jun 2007 14:57

borg staan doe je met je loon of onroerend goed dan je bezit dus als de bank daar niets van vindt denk ik niet dat er een borg is.Maar zoals dino schrijft pluis al de rest nog eens uit.succes

J.P

wolf2

#7 , 06 jun 2007 19:32

Uw notaris (of uzelf) kan per post alleen maar vragen om een fotokopie van de aangifte.
Heeft de kleindochter mee ingediend via een volmacht, dan krijgt hij een kopie.
Is ze geen erfgenaam, dan zal men hem de kopie weigeren.

Dat is dus zwart/wit.
Bij een persoonlijk bezoek zal men u wel iets meer vertellen (zonder garantie natuurlijk).

surviver
Topic Starter

#8 , 16 aug 2007 19:01

Nog steeds geen antwoord via onze notaris gekregen..

surviver
Topic Starter

#9 , 24 aug 2007 16:28

Bericht van onze notaris. Toen de oma en vervolgens opa stierf (2000) heeft de enige zoon (vader van mijn vriendin) blijkbaar afstand van de erfenis gedaan dus 2 x?!) ten voordele van de (zijn) kinderen. Mijn vriendin is bijgevolg voor 1/6 eigenaar van een onroerend goed. De vader van mijn vriendin betaalde de erfenisrechten. Hijzelf woont nu in dat onroerend goed maar zijn domicilie staat wel ergens anders).
Wel eigenaardig dat wij daar nooit officieel van op de hoogte gebracht zijn nu 7 jaar geleden. Ook is het raar dat hijzelf die erfenis niet aanvaarde. Volgens notaris heeft hij zich blijkbaar onvermogend gemaakt wegens schulden ofzo.
Dus al die jaren leeft die vader van mijn vriendin gratis en onrechtmatig in die woning :roll:

- Mijn vriendin, haar zus en 1 broer willen nu aanspraak maken (verkopen) op dat onroerend goed. Hoe kunnen wij best tewerk gaan? :?:
-Is het mogelijk dat hij stiekem die woning verkoopt, borg stelt voor leningen of andere misbruiken maakt?
- Wat kan de reden zijn dat de vader die erfenis niet aanvaarde (maar wel de sucessierechten betaalde voor zijn kinderen?)?

wolf2

#10 , 27 aug 2007 21:16

Stel dat vader inderdaad grote schulden had. Aanvaarden van een erfenis zou er toe leiden dat zijn erfenis wellicht verdween in het vermogen van zijn schuldeisers. En dan zouden zijn kinderen nooit iets gezien hebben.

Blijkbaar heeft hij een stunt uitgehaald. Door de erfenissen van zijn ouders te verwerpen, waren er geen erfgenamen in de eerste orde in de eerste graad (= kinderen; hij is enig kind). Van een verwerper kan men niet erven, maar de tweede graad in de eerste orde (= kleinkinderen) komen dan in eigen hoofde tot de erfenis. Zij worden eigenaar en zij betalen successierechten.

Blijkbaar is hij er in geslaagd een volmacht te bekomen: wellicht heeft hij de aangifte ingediend en de rechten betaald.

Daarenboven woont hij zonder recht of titel in dat huis (er was sprake van 2 huizen??).

Tenzij de kinderen nog m??r getekend hebben in zijn voordeel...

Als het zo is dat uw vriendin al eigenaar is, dan heeft dat immense gevolgen voor haar lening, voor haar te betalen registratierechten (verminderingen en andere gunsten).

Waarom 1/6?
Mijn vriendin is bijgevolg voor 1/6 eigenaar van een onroerend goed.

-Is het mogelijk dat hij stiekem die woning verkoopt, borg stelt voor leningen of andere misbruiken maakt?

Nee, hij is geen eigenaar.

- Welke dringende maatregelen kunnen wij nu best nemen?

U moet een schriftelijk eigendomsattest aanvragen bij het registratiekantoor waar die huizen liggen (koste max. 10 eur). Dan weet U zeker wie eigenaar is!

- Wat kan de reden zijn dat de vader die erfenis niet aanvaarde (maar wel de sucessierechten betaalde voor zijn kinderen?)?

Zoals gezegd.
Bedenk wel dat het dank zij zijn truuk is dat de huizen er nog zijn...

surviver
Topic Starter

#11 , 27 aug 2007 22:29

De vader vroeg in 2000 om samen te komen bij een broer van mijn vriendin. (Detail, de vader is Franstalig en niemand van ons kon perfect Frans aangezien wij in Vlaanderen wonen.) Hij deelde ons mede dat hij erfenisrechten ging betalen. De kinderen dienden niets betalen en enkel een document te ondertekenen + een copie van hun identiteitskaart geven.
Op onze vraag waarom dit niet bij een notaris gebeurde en wat er dan te erven was maakte de vader zich boos en dreigde om niet te betalen en dat wij niets zouden erven. Over wat er te erven viel vertelde hij niets. Onder druk van de broer en de zus tekende mijn vriendin dan maar. De vader toonde zich tevreden achteraf. Sindsdien heeft hij niets meer van zich laten horen en stuurde hij enkel een copie van het blad hetgeen hij zijn kinderen liet tekenen.
Volgens onze notaris was dit het laatste blad van een notari?le akte waarin stond dat de kinderen akkoord waren en tekenden.

-Wij vernamen dat hij in het ouderlijk huis woont maar dat zijn domcilieadres enkele huizen verderop staat?!

-In 2002 kochten wij nochtans een woning met verminderde registratierechten. Bij het beschrijf van onze woning werd er niets vernomen over andere eigendommen van mijn vriendin?!

-1/6= Er zijn zes kinderen (mijn vriendin+5)
Drie van de zes kinderen wensen, indien zij eigenaar zijn van dat huis(en) dit te verkopen.

Ik denk dat wij best een advocaat kunnen inschakelen.. Wie weet welke "stunts" hij nog in petto heeft :shock:

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”