Verplichte verkoop eisen/erfenis opeisen?

breydel
Topic Starter

Verplichte verkoop eisen/erfenis opeisen?

#1 , 25 aug 2013 16:37

Verhaal in't kort:
Moeder is 7 jaar terug overleden na slepende ziekte. Vader trok hier zich niets van aan en leefde er maar op los. Vader smijt gedurende de afgelopen jaren het geld door ramen en deuren. Er zijn twee volwassen kinderen (en kleinkinderen) waar vader geen contact meer mee wilt sinds overlijden van moeder. Vader leert meermaals op geld beluste vrouwen kennen...
Kunnen de kinderen hun wettelijk deel van moeders erfenis opeisen (cfr. inboedel, appartement aan zee, woning die op beide ouders naam stond...) en zo ja kunnen ze de vader verplichten om hun deel te krijgen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 25 aug 2013 16:41

Vader heeft wel het vruchtgebruik. Maar dat wil niet zeggen dat hij de centjes mag opsouperen. De gezinswoning moet ook door de vruchtgebruiker degelijk onderhouden worden, en je kan vader daar helemaal niet verplichten om het te verkopen. Misschien een poging om het app. aan zee te verkopen, uiteraard mits uitbetaling van de tegenwaarde aan vruchtgebruik.

breydel
Topic Starter

#3 , 25 aug 2013 16:44

Degelijk onderhouden lijkt me een subjectief gegeven. Wat betekent concreet dat hij het geld niet mag opsouperen/waarde mag laten verminderen? Zijn hier duidelijke verplichtingen rond?
Kunnen de kinderen ontegensprekelijk eisen om het appartement te verkopen? Wat als de vader niet wil?

Reclame

wanton

#4 , 25 aug 2013 18:25

Bij de afhandeling van moeders nalatenschap zijn waarschijn lijk alle tegoeden gewoon aan vader gelaten. Dit met nefaste gevolgen. Zeker bij dergelijke handelswijze is het aan te raden de voorziene wettelijke regeling te volgen. Het voor ieder kind voorzienen bedrag - in blote eigendom - op diens naam vastzetten , met de uitbetaling van de rente aan vader. Dan is hij niet in staat het op te doen en zijn de kinderen zeker dat ze dat al ooit zullen ontvangen.
Wat betreft de gezinswoning , hier kunnen de kinderen alleen eisen dat de vader als vruchtgebruiker de woning 'in stand' houdt , dwz. zorgt voor het nodige dagelijkse onderhoud.
Voor het appartement aan zee , kunnen de kinderen de verkoop eisen en zich hun deel laten uitbetalen. Ofwel zoals hierboven gesteld of de waarde van het vruchtgebruik aan vader vergoeden. Dit laatste kan tegenvallen voor de kinderen , indien vader nog relatief jong is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#5 , 27 aug 2013 08:27

Ik ga ervan uit dat uw ouders getrouwd waren zonder huwelijkscontract,zonder testament en dat hun hele vermogen gemeenschappelijk was.

“Art.745.De kinderen...erven van hun ouders...zonder onderscheid van...Zij erven voor gelijke delen en bij hoofden...Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...Art.745ter Niettegenstaande enig andersluidend beding kan ieder die de blote eigendom verkrijgt, EISEN dat voor alle met vruchtgebruik belaste goederen een boedelbeschrijving van de roerende en een staat van de onroerende worden opgemaakt, dat de geldsommen worden belegd en dat de effecten aan toonder, naar keuze van de langstlevende echtgenoot, worden omgezet in inschrijvingen op naam of gedeponeerd op een gemeenschappelijke bankrekening.Art.745quater.§ 1. Wanneer de blote eigendom behoort aan de afstammelingen van de vooroverleden echtgenoot, ...,kan de langstlevende echtgenoot of een van de blote eigenaars vorderen dat het vruchtgebruik geheel of ten dele wordt omgezet, hetzij in de volle eigendom van met vruchtgebruik belaste goederen, hetzij in een geldsom, hetzij in een gewaarborgde en geindexeerde rente...§ 4. Het vruchtgebruik van het onroerend goed dat bij het openvallen van de nalatenschap het gezin tot voornaamste woning diende, en van het daarin aanwezige huisraad, kan niet worden omgezet dan met instemming van de langstlevende echtgenoot”(Burgerlijk Wetboek).

Het is niet te laat om deze bepalingen toe te passen op basis van de gegevens uit de successieaangifte.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

breydel
Topic Starter

#6 , 29 aug 2013 11:25

Ik vrees dat ik niet genoeg onderlegd ben in deze materie om alles 100% ten volle te begrijpen. Wil dit in ons geval zeggen dat de kinderen alsnog de verkoop van het (leegstaande) appartement aan zee kunnen eisen, boedel moeten laten beschrijven, etc? Indien ja, best via notaris (of advocaat?)

wanton

#7 , 29 aug 2013 15:52

De kinderen kunnen zich alle delen van de erfenis laten vergoeden , met uitzondering van de gezinswoning. Jullie kunnen dus de verkoop vragen van dat appartement. Vermits zo iets via een notaris moet afgehandeld worden , gaat u best op voorhand eens met uw/een notaris praten over een juist en volledig scenario.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”