Vruchtgebruik huis

strtdrgn
Topic Starter

Vruchtgebruik huis

#1 , 19 sep 2013 11:00

Hallo,

Mijn moeder en stiefvader hadden samen een huis gekocht en samen nog een zoon. 5 jaar geleden is mijn moeder overleden en ondertussen is mijn stiefvader hertrouwd en heeft een ander huis gekocht met zijn huidige vrouw.
Nu wil mijn stiefvader het huis, dat hij samen met mijn moeder gekocht heeft, verkopen.
Ik zit met 2 vragen, namelijk: Hoeveel bedraagt mijn deel? Kan hij dit huis zomaar verkopen zonder mijn toelating, mits hij mijn deel uitbetaald?
PS: Mijn broer is nog minderjarig.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 19 sep 2013 11:54

Om dat huis te verkopen heeft uw stiefvader uw akkoord nodig. Ook zal de vrederechter dat moeten doen voor uw broer. U bezit waarschijnlijk 1/4 van het huis in blote eigendom. Die tegenwaarde zal u moeten vergoed worden. Dat is niet 25 % van het totaal , want het vruchtgebruik van uw stiefvader moet daarvan afgetrokken worden.
Dat is afhankelijk van zijn leeftijd.
Hoe oud is hij? Hoe oud bent U?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

strtdrgn
Topic Starter

#3 , 19 sep 2013 11:56

Hij is er denk ik 43 en ik ben 28

Reclame

wanton

#4 , 20 sep 2013 18:08

Bij een dergelijk verkoop ,waarbij een vruchtgebruik dient vergoed te worden aan een stiefouder , wordt de tegenwaarde berekend alsof die stiefouder minstens 20 jaar ouder is dan het oudste kind. Dus voor uw stiefvader zijn de waardes van toepassing alsof hij 48 jaar is.
Op basis van de jongste sterftetabellen en afhankelijk van de gebruikte intrestvoeten , mag je stellen dat het vruchtgebruik tussen 50 à 60 % vertegenwoordigt van de totale waarde. U bent 1/4 blote eigenaar. Van die 25 % gaat dus de helft tot 60 % naar uw stiefvader als vergoeding voor het vruchtgebruik.
Bij een verkoop aan 200.000 € , krijgt u tussen de 20 en 25.000 € voor uw aandeel. Dit is niet te nemen of te laten. Maar een rechter zal ook in die richting besluiten.
Toet-anch-Amon

vlionijn

#5 , 21 sep 2013 14:09

Ik zit in een gelijkaardige situatie, dus bovenstaande post met interesse gelezen. Ik heb nog een bijkomend vraagje over fiscale "eerlijkheid":

originele vraagsteller heeft 5 jaar geleden toen de moeder overleden is, vermoedelijk successierechten betaald aangezien hij/zij voor 1/4 blote eigenaar is. Echter die successierechten zijn vermoedelijk betaald op 25% vd waarde. Bij verkoop van het huis, mits originele vraagsteller akkoord is met verkoop natuurlijk, moet het vruchtgebruik vergoed worden. Dit lijkt mij een eerlijk principe, maar fiscaal is dit toch niet eerlijk. Er zijn successrechten betaald op 25% (bv 50 000 euro met het voorbeeld van hierboven), maar de orginele vraagsteller ontvangt slechts 50-60% van dit bedrag. Dura lex sed lex? Of heeft de wetgever hier iets voor voorzien?

wanton

#6 , 21 sep 2013 18:00

De berekening van de successierechten worden ook berekend op een waarde na aftrek van het vruchtgebruik. Vijf jaar geleden was voor de SSR de waarde van het vruchtgebruik , voor iemand van minder dan 40 jaar , 64 %. Die moest daar als echtgenoot niets op betalen. Vraagsteller heeft SSR betaald op 36 % van 25 % van de waarde van het huis. Om maar te zeggen dat uw bewering niet juist is!
Toet-anch-Amon

vlionijn

#7 , 21 sep 2013 22:16

okay, het was maar een vraag, maw. de fiscus houdt hier dus rekening mee.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”