Erven uit samengesteld huwelijk

Sagem
Topic Starter

Erven uit samengesteld huwelijk

#1 , 28 sep 2013 03:27

Erven uit samengesteld gezin. Even een situatieschets:

Moeder is getrouwd en bouwt met haar man een huis, nadien wordt een kind geboren. Een paar jaar later overlijd haar toenmalige man en is ze dus weduwe met een kind.
Na een paar jaar hertrouwt ze opnieuw en krijgt ze met haar nieuwe man weer een kind. Ondertussen woont ze met haar nieuwe man en twee kinderen nog steeds in hetzelfde huis dat ze verworven heeft met haar eerste (overleden) man.
Haar tweede man overlijdt echter een aantal jaren ook. Dus nu is ze weduwe met twee kinderen uit twee huwelijken.

Hoe zit de verdeling in elkaar ivm het huis voor de beide kinderen?
Is het zo dat het eerste (oudste) kind ¾ erft, dus vaders deel plus helft moeders deel) en het tweede (jongste) ¼ (enkel helft moeders deel)?
Wat als er een testament gemaakt is door de moeder met de bovenstaande verdeling, is dat dan geldig?

Dank bij voorbaat!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 29 sep 2013 20:34

Ik raad u aan eens gaan te zien bij het Kantoor van Registratie hoe de eigendomsverdeling van die woning momenteel is. Indien er geen speciaal contract of testament was bij het pverlijden van de eerste man , heeft dat kind toen idd de helft avn het huis , nl vaders helft geërfd , wel voorlopig in blote eigendom. Indien moeder komt te overlijden , wortd haar helft verdeeld tussen haar twee kinderen. Op dat moment ook wordt de blote eigendom volle eigendom wegens einde van moeders vruchtgebruik.
Ja dus : het eerste kind erft 3/4 ; het tweede kind krijgt 1/4.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sagem
Topic Starter

#3 , 29 sep 2013 20:42

Vriendelijk bedankt Wanton voor je info!

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”