Testament opmaken mag niet aanwezig zijn .

Markous
Topic Starter

Testament opmaken mag niet aanwezig zijn .

#1 , 02 okt 2013 17:03

In verband met een erfenis is mijn moeder ( die getrouwd was met mijn overleden vader en waar ik dus geen goede band mee heb ) naar de notaris geweest samen met mijn zuster om de aangifte te ondertekenen.
Dit is gebeurd .
Maar notaris stuurde aan om een extra testament in te voegen om de erfenis eerlijker te maken.
Dit zal volgende week maandag gebeuren
Ik en mijn zuster hebben een andere notaris .
Maar nu beweerd zuster dat ik hierbij niet aanwezig mag zijn( opdracht notaris ) .
Ze beweerd ook dat eigenlijk wettelijk gezien ze zelf er ook niet mag bijzijn .
Kan dit ??
OF mag ik er wel bijzijn indie moeder mij toch te kennis geeft dat ik er ook mag bijzijn .
Moet ik hier toch wat op mijn hoede zijn voor zuster en haar beweringen .
Enkel zuster zal dus weten hoe het testament eruit ziet , of misschien de inhoud van het testament niet volledig aan mij vertellen .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 02 okt 2013 17:11

uit je verhaal leid ik af dat het om een notarieel of internationaal testament gaat.

Bij dit testament zijn 4 personen aanwezig: de notaris, je moeder (testator) en 2 (onafhankelijke) getuigen.

Je zuster zal hier dus ook niet mogen bij aanwezig zijn.

Markous
Topic Starter

#3 , 02 okt 2013 21:21

En toch beweerd mijn zuster dat ze erbij aanwezig mag zijn .

Als ze er dan toch mag bijzin dan vermoed ik toch dat zijzelf niet als getuige word aanzien .

Maar wie kunnen die getuigen dan zijn ?

Kan dat onze notaris zijn ?

Zoniet wie kan dit dan zijn ?

Reclame

Vandebos

#4 , 02 okt 2013 23:37

De getuigen zijn doorgaans personeel van de notaris zelf.

Rica

#5 , 03 okt 2013 01:14

Neen, het personeel van de notaris mag niet optreden als getuige. De notaris heeft een aantal mensen (cf gepensioneerden) waarmee hij een afspraak heeft dat hij hen mag oproepen als getuige en die mensen krijgen daar een (kleine) vergoeding voor. Ook legatarissen mogen bij een notarieel testament niet optreden als getuige.
Er zijn voor een notarieel testament ofwel 2 getuigen nodig ofwel een andere notaris, die optreedt als getuige. Deze tweede notaris mag ook geen deel uitmaken van het notariaat van de notaris die het testament opstelt (cf geen geassocieerd notaris ). Een internationaal testament wordt verleden voor 1 of meer notarissen, bijgestaan door 2 getuigen.
De notaris(sen) en getuigen hebben zwijgplicht wat de inhoud van het testament betreft.
In principe zal de notaris, naast de testator (uw moeder) en de getuigen, niemand anders laten aanwezig zijn bij het acteren van het testament. Niets belet echter dat uw moeder nadien aan uw zus zegt wat ze in haar testament heeft gezet...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”