Wij zijn een gehuwd koppel zonder kinderen. Wij hebben geen huwelijkscontract maar hebben vroeger aan elkaar een gifte gedaan.
Wat doen wij het beste wanneer een van ons komt te overlijden en willen dat wie overblijft zijn volledige goesting doet met roerend en onroerend goed. Wij willen elkaar veilig stellen ook omdat mijn vrouw 3 jaar geleden geerft heeft.
Laat die akte van gift toch eens herlezen door een notaris. Meestal gaat het daarin enkel om de gemeenschappelijke goederen. Het is mogelijk dat de erfenis van uw vrouw terug gaat naar haar familie. U dient dus maatregelen te nemen , vb. via testament , dat dat deel aan u toekomt bij haar overlijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon
Bij overlijden van een partner van een koppel zonder kinderen , worden de diverse vermogens terug samengesteld : van hem , van haar , van beiden. Een akte van gift of een clausule 'langst leeft, al heeft' heeft meestal alleen betrekking op de gemeenschap. Men moet dus maatregelen nemen voor de eigen vermogens : zonder maatregel gaan die terug naar de eigen familie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon