Moeder hertrouwd - wat met latere erfenis enz.

Ella33
Topic Starter

Moeder hertrouwd - wat met latere erfenis enz.

#1 , 21 okt 2013 15:42

Een korte schets van de situatie.
Onlangs is mijn moeder, enkel en voorlopig, voor de Marokkaanse wet hertrouwd (zijzelf is Belgische).
Sinds kort is die man in ons land met een werkvisum van 6 maanden. Er zijn ondertussen aanvragen ingediend om hem hier permanent te laten verblijven.
Wat als mijn moeder (getrouwd voor de Belgische wet of niet) iets zou overkomen? Kan die man van ons iets eisen? Zijn wij verplicht hem te laten delen in de erfenis?
Mijn vriend en ik willen graag ooit trouwen maar hij is bang dat er iets van onze bezittingen (huis, geld, wat dan ook...) naar die man zou kunnen gaan.
Kan dit?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ella33
Topic Starter

#2 , 22 okt 2013 16:04

Weet er iemand mij hierover raad te geven aub?
Alvast bedankt!!

wanton

#3 , 22 okt 2013 18:01

Indien zij in BelgIë wonen , vallen zij onder de Belgische wetgeving qua erfrecht. Al hetgeen uw moeder had voor dit huwelijk , is van haar.En dat moet naar de kinderen gaan. Maar , de echtgenoot bekomt vruchtgebruik , dwz. hij ontvangt intresten en mag in het huis blijven wonen. Hij kan op dat moment eisen dat het huis verkocht wordt en dat hem de tegenwaarde van het vruchtgebruik wordt uitbetaald.
Hoe groot is de kans dat hij kan blijven? Ik zou mij toch eens informeren in hoeverre de Marokkaanse wet van toepassing is, indien zij nog niet voor de Belgische wet getrouwd is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

j.demoor

#4 , 23 okt 2013 07:58

Is uw moeder niet getrouwd volgens de Belgische wet,dan geldt ook het Belgisch erfenisrecht niet voor hen.

Is uw moeder getrouwd volgens de Belgische wet,dan geldt ook het Belgisch erfenisrecht,d.w.z. “Art.745bis.§ 1.Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Tijdens hun huwelijk kunnen zij ook toepassing maken van : “Art.1451.ECHTGENOTEN die een stelsel van gemeenschap van goederen hebben bedongen...kunnen met name overeenkomen :- dat het gemeenschappelijk vermogen al hun tegenwoordige...goederen of een deel ervan zal omvatten...Zij blijven onderworpen aan de regels van het wettelijk stelsel waarvan hun huwelijkscontract niet afwijkt.”(B.W.).

Hij is nooit erfgenaam van uw moeders kinderen. van wie hij niet de vader is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#5 , 23 okt 2013 17:16

Ik herhaal : indien zij in België wonen, is de Belgische wetgeving ivm. erfrecht van kracht. De vraag omtrent de Marokkaanse wet : daarmee bedoel ik of dat huwelijk wel erkend is als geldig voor de Belgische wet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”