mag ik, voor alle duidelijkheid, mijn vraag nog eens herformuleren, want wij hebben geen vertrouwen in onze notaris, het lijkt ons dat hij zelf niet goed weet hoe dit aan te pakken... en zelf kennen we er niets van
situatieschets:
mijn grootouders hebben 2 huizen.
mijn grootvader overlijdt in 1986. hij laat een vrouw en 2 kinderen na, dus mijn vader en mijn tante.
in 1990 wordt 1 van de huizen verkocht. in het andere huis trekt mijn grootmoeder in.
mijn vader en mijn moeder zijn getrouwd onder het stelsel "langst leeft al". in febr 2006 overlijdt mijn vader. in juni 2006 verkoopt mijn grootmoeder (= mijn vaders moeder) haar huis, en gaat ze naar een rustoord, waar ze in januari 2007 overlijdt.
hoe zit dat nu? volgens de notaris erft mijn tante de helft van het nalatenschap van mijn grootmoeder, en mijn broer en ik samen de andere helft, het deel dus dat eigenlijk voor mijn vader bestemd was. maar... mijn moeder erft niet, maar moet wel betalen voor een "eventueel vruchtgebruik" of zoiets, omdat mijn vader v??r zijn moeder stierf. dat zou gaan over het eerste huis, dat in 1990 verkocht werd, ?n over het tweede huis, dat in juni 2006 verkocht werd, 5 maand na mijn vaders dood. mijn tante, die toch ook erfgenaam was in 1986 van mijn grootvader, moet hierop evenwel niets betalen, enkel op de erfenis die ze nu krijgt? en wordt dat bedrag dat mijn moeder moet betalen berekend op de waarde van die huizen in 1986, of op de huidige marktwaarde, zoals de notaris zegt?
aub, wie kan ons dit nogmaals uitleggen, wij kunnen er kop noch staart aan knopen. mama erft niet, maar moet wel betalen???
dank
Meiske