betalen zonder erfenis?

meiske
Topic Starter

betalen zonder erfenis?

#1 , 17 jun 2007 14:45

op 17 januari 2007 overleed mijn grootmoeder. 17 jaar geleden verkocht zij na de dood van grootvader, haar echtgenoot, haar woning en trok in in haar ander huis...
dit laatste werd verkocht in juni 2006, toen zij naar het rusthuis ging. in januari 2006 overleed haar zoon, mijn vader.
bij haar overlijden was er dus geen onroerend goed meer. klopt het dat mijn moeder, die niet van haar erft, toch moet betalen voor het vruchtgebruik dat zij van mijn vader zou ge?rfd hebben (zij waren gehuwd onder stelsel"langst leeft krijgt alles"), daar hij v??r zijn moeder overleed, en dit ?n voor het huis dat 17 jaar geleden verkocht werd, ?n voor dat dat in juni 2006 verkocht werd...?

vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
YoeriS

#2 , 17 jun 2007 15:10

uw vader zou het niet erven in vruchtgebruik, maar in volle eigendom. Alleen langstlevende echtgenoten erven in vruchtgebruik, maar afstammelingen (meestal) erven in volle eigendom.
Uw vader zou dus normaal het volle eigendom van de hele nalatenschap ge?rfd hebben (als er geen andere kinderen zijn, anders wordt het gedeeld).

Nu uw vader is overleden, en jij bent zijn rechtmatige erfopvolger, dus jij treedt in de erfrechten van uw vader. Ik weet niet of je minderjarig bent of niet, maar als je meerderjarig bent dan komt uw moeder normaal niet tussen in deze erfenis aangezien zij niks te maken heeft met de nalatenschap langst uw vaderskant.

meiske
Topic Starter

#3 , 17 jun 2007 15:24

bedankt voor de snelle reactie!
ik ben meerderjarig, en hab nog een broer, wij delen dus de erfenis. maar volgens de notaris zou mijn moeder "erfbaarheid" of zoiets moeten betalen, omdat zij het vruchtgebruik zou ge?rfd hebben op de huizen die mijn grootmoeder verkocht, 1 17jaar geleden, dus lang voor mijn vader overleed, en 1 5 maand na mijn vaders dood. klopt dat?
groetjes

Reclame

YoeriS

#4 , 17 jun 2007 15:35

??n van de voorwaarden die worden gesteld om te kunnen erven, is dat de erfgenaam niet dood is.
Erfgenamen moeten dus in leven zijn om te kunnen erven, lijkt misschien belachelijk maar het verduidelijkt ??n en ander.

Ten eerste, dit zorgt ervoor dat uw vader wordt geacht nooit die erfenis te hebben gekregen.
Ten tweede, u en uw broer komen door plaatsvervulling in de rechten van uw vader.

Er is dus geen fictieve erving, het geld komt niet eerst toe aan uw (overleden) vader en dan pas aan jullie. Maar door plaatsvervulling worden jullie rechtstreeks erfgenamen.

Het lijkt me dan onmogelijk dat uw moeder moet gaan betalen voor iets wat ze nooit in haar bezit zou krijgen? Het staat vast dat dit geen dagdagelijks geval is en zeker een ingewikkelde erfopvolging is, daarom dat je voor zekerheid toch nog eens iemand anders mening moet raadplegen.

Maar naar mijn weten is mijn theorie correct hierover. (plaatsvervulling en rechtstreekse erfgenaam)

meiske
Topic Starter

#5 , 17 jun 2007 15:41

inderdaad, dat lijkt mij ook het meest logische... kunnen wij deze vraag dit kosteloos rechtstreeks aan een notaris voorleggen?

YoeriS

#6 , 17 jun 2007 16:00

gratis advies bij de notaris is mogelijk, aangezien het normaal om courante/parate kennis gaat en hij hiervoor dus geen opzoekingswerk moet doen. Notaris kost enkel geld wanneer ze een notari?le akte moeten opstellen of opzoekingswerk moeten verrichten.

meiske
Topic Starter

#7 , 17 jun 2007 18:32

hartelijk dank voor het advies!
nog een prettige dag verder!

wolf2

#8 , 17 jun 2007 22:18

Uw grootvader sterft eerst.
Zijn erfenis ging normaal gezien naar:
* uw grootmoeder voor het vruchtgebruik
* uw vader voor de blote eigendom.
Zijn erfenis bestond normaal gezien uit de 1/2 van hun gemeenschappelijk bezit.

Uw vader overlijdt als tweede.
In zijn erfenis zit onder meer:
* in blote eigendom de erfenis van grootvader.
Uw moeder erft het vruchtgebruik van zijn erfenis (hun huwelijksstelsel heeft hier niets mee te maken: dat gaat over hun gemeenschappelijk vermogen). Die blote eigendom is een eigen goed van uw vader.

Probleem: uw moeder kan dat vruchtgebruik nog niet ontvangen want het wordt nog uitgeoefend door uw grootmoeder.

U zal erfenisrechten moeten betalen op de blote eigendom die U en uw broer nu erven.
Als uw grootmoeder sterft terwijl uw moeder nog in leven is, moet u een nieuwe erfenisaangifte indienen als aanvulling van de erfenisaangifte van uw vader en zal uw moeder dan erfenisrechten moeten bijbetalen.

Het maakt niet uit of het om roerende of onroerende goederen gaat.

(ik heb dit al elders beschreven op dit forum. Doe eens een zoek op 'eventueel vruchtgebruik')

meiske
Topic Starter

#9 , 18 jun 2007 15:12

bedankt.

meiske
Topic Starter

#10 , 11 jul 2007 21:19

mag ik, voor alle duidelijkheid, mijn vraag nog eens herformuleren, want wij hebben geen vertrouwen in onze notaris, het lijkt ons dat hij zelf niet goed weet hoe dit aan te pakken... en zelf kennen we er niets van

situatieschets:

mijn grootouders hebben 2 huizen.
mijn grootvader overlijdt in 1986. hij laat een vrouw en 2 kinderen na, dus mijn vader en mijn tante.
in 1990 wordt 1 van de huizen verkocht. in het andere huis trekt mijn grootmoeder in.
mijn vader en mijn moeder zijn getrouwd onder het stelsel "langst leeft al". in febr 2006 overlijdt mijn vader. in juni 2006 verkoopt mijn grootmoeder (= mijn vaders moeder) haar huis, en gaat ze naar een rustoord, waar ze in januari 2007 overlijdt.

hoe zit dat nu? volgens de notaris erft mijn tante de helft van het nalatenschap van mijn grootmoeder, en mijn broer en ik samen de andere helft, het deel dus dat eigenlijk voor mijn vader bestemd was. maar... mijn moeder erft niet, maar moet wel betalen voor een "eventueel vruchtgebruik" of zoiets, omdat mijn vader v??r zijn moeder stierf. dat zou gaan over het eerste huis, dat in 1990 verkocht werd, ?n over het tweede huis, dat in juni 2006 verkocht werd, 5 maand na mijn vaders dood. mijn tante, die toch ook erfgenaam was in 1986 van mijn grootvader, moet hierop evenwel niets betalen, enkel op de erfenis die ze nu krijgt? en wordt dat bedrag dat mijn moeder moet betalen berekend op de waarde van die huizen in 1986, of op de huidige marktwaarde, zoals de notaris zegt?

aub, wie kan ons dit nogmaals uitleggen, wij kunnen er kop noch staart aan knopen. mama erft niet, maar moet wel betalen??? :shock:

dank
Meiske

wolf2

#11 , 12 jul 2007 22:52

Ik ga U nogmaals antwoorden; herbeginnend van nul. heb al het vorige niet herlezen; dus als het niet in uw nieuwe vraag staat, weet ik het niet. U kunt altijd eens vergelijken hoe repetitief ik ben...

mijn grootouders hebben 2 huizen.

Ik veronderstel dat die huizen alletwee gemeenschappelijk bezit waren.

Grootvader sterft:
* grootmoeder wordt eigenaar van 1/2 in volle eigendom van alles; daar boven op wordt zij vruchtgebruiker van de andere 1/2 van alles.
* uw pa en uw tante erven samen de blote eigendom van de 1/2 van alles (men zal zeggen: elk 1/4 blote eigendom maar dat is niet helemaal juist).

Er wordt een huis verkocht: dat geld blijft in diezelfde verhoudingen bestaan. Enkel de 1/2 volle eigendom van de verkoopsom kan uw grootmoeder opdoen. Uw pa en tante kunnen hun 1/2 niet opdoen; ze moeten de interesten afstaan aan oma!

Uw grootmoeder doet met het andere huis wat ze wil: ze kan het echter niet 100% verkopen want het is niet 100% van haar.

In normale omstandigheden zou het volgende overlijden uw grootmoeder zijn. Dat gebeurt hier niet: het is uw vader die sterft.

Wie erft van uw vader?

Dat is speciaal, want er was een verblijvingsbeding. Dat betekent dat uw moeder alles krijgt in volle eigendom wat aanwezig was in het gemeenschappelijk vermogen. De kinderen erven daaruit niets. Uw moeder betaalt hierop TOCH successierechten; dat is een toepassing van artikel 5 van het wetboek successierechten: wil ik wel uitleggen maar dat is een ander verhaal.

Ik neem aan dat uw pa geen testament had.

Wat zit er in zijn nalatenschap? Alleen de "eigen goederen" (nogmaals: van de gemeenschap valt er niets in de erfenis).

Die eigen goederen zijn o.a. alles wat hij ge?rfd heeft voor en tijdens zijn huwelijk: de 1/4 in blote eigendom van die 2 huizen; ondertussen werd dat door de verkoop: de 1/4 in blote eigendom van het huis waar oma in leeft + de 1/4 in blote eigendom van de geldsom die de verkoopprijs van het andere huis vertegenwoordigt. (uw tante heeft hetzelfde in haar 'eigen goederen' zitten).

Wie erft deze nalatenschap?
* de kleinkinderen (U en uw broer) de blote eigendom
* uw moeder het vruchtgebruik.

Dat is een complicatie: het zijn goederen in blote eigendom. Het vruchtgebruik zit nog bij iemand anders (bij grootmoeder zolang ze leeft).

De erfenis van de kleinkinderen gaat door; ze betalen daarop successierechten.
De erfenis van uw moeder kan niet doorgaan voor dat vruchtgebruik... Ze erft een vruchtgebruik "in theorie"; juister gezegd: ze zal dat vruchtgebruik erven indien ze langer leeft dan grootmoeder!

De kleinkinderern = blote eigenaars moeten 2 x wachten vooraleer ze volle eigenaar worden: eerst moeten ze het VG laten aan grootmoeder en dan nog eens aan hun moeder.

Men noemt dat een eventueel VG; uw grootmoeder bezit een actueel VG.
Als uw grootmoeder sterft voor uw moeder, dan wordt het eventueel VG van uw moeder actueel.

Uw grootmoeder verkoopt vervolgens haar huis, zegt U. Dat is onmogelijk, want dat huis is niet van haar alleen. Bij de verkoop moeten alle gerechtigden tussenkomen in de akte: de volle eigenaar (oma 1/2), de blote eigenaars (tante 1/4; U 1/8; uw broer 1/8); de actuele VG-ster (oma 1/2) en de eventuele VG-ster (uw moeder 1/2).

De opbrengst van de verkoop wordt onder hen verdeeld volgens dezelfde verdeelsleutel.

Grootmoeder sterft in 2007.

Uw tante erft de 1/2 van de nalatenschap; U en uw broer de andere 1/2.
Maar dan moet je gaan zien wat er in die nalatenschap zit.

Op de eerste plaats wordt uw moeder actuele VG-ster op de nalatenschap van uw vader. Daar moet ze NU op betalen. Uw tante moet zoiets niet betalen; zij erfde gewoon blote eigendom en heeft toen al betaald (net zoals U dat deed en uw broer).

Uw moeder erft niet van uw grootmoeder langs vaderskant (dat gebeurt nooit zonder testament).

Uw notaris heeft dus helemaal gelijk.

Uw moeder moet een nieuwe aangifte indienen in de nalatenschap van uw vader, nl. voor het actueel geworden VG.
Voor de berekening van dit erfdeel wordt er gewerkt met het tarief successierechten geldend op de dag van het overlijden van uw vader. De waarde is de verkoopwaarde op de dag van het overlijden van uw grootmoeder (= de dag waarop uw moeder eindelijk actuele VG-ster werd). Voor de berekening van haar fiscaal percentage (wat is haar VG waard?) wordt er gekeken naar haar leeftijd op de dag van het overlijden van grootmoeder.

Samengevat: U moet uzelf vergelijken met uw tante; uw moeder erft niet van grootmoeder maar - met uitstel - van uw vader.

meiske
Topic Starter

#12 , 13 jul 2007 08:54

hartelijk dank. ik heb er een tekeningske bijgemaakt, en nu is het helemaal duidelijk :oops:

bedankt!
Meiske

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”