sterven erfgenaam + verjaring

jonathanbr
Topic Starter

sterven erfgenaam + verjaring

#1 , 03 dec 2013 19:17

ik heb nog wat vragen waar ik niet echt antwoord op vind op het internet
1) ik weet dat een erfenis "verjaart" na 30 jaar, maar wat gebeurt er dan met de erfenis? kun je delen (vb juwelen die tot de erfenis behoren maar waar ruzie over is ivm de verdeling ervan) die bij jou thuis liggen houden?, betaal je dan successierechten, wat met munten die ergens in een kluis liggen (de eerste die er is mag ze meenemen?...)

2) wat gebeurt er als bvb je oma sterft, er is een meningsverschil tussen haar zonen (het testament is ook niet eenduidig) en een van deze zonen sterft terwijl de erfenis nog niet afgesloten is.
voor zijn erfenis openvalt moet eerst de 1e erfenis afgesloten worden omdat zijn deel van haar erfenis bij de zijne hoort, maar wie "neemt" zijn plaats in als erfgenaam; de kinderen, zijn vrouw,......

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 dec 2013 19:44

1) Van het ogenblik dat men ook maar iets van de erfenis in bezit heeft genomen is de erfenis aanvaard en kan men ze nooit meer verwerpen. Er zijn dan ook erfenisrechten verschuldigd. Men heeft in theorie dertig jaar om een erfenis te verwerpen, maar in de praktijk moet men binnen de vier maanden kiezen tussen verwerpen of aanvaarden aangezien binnen die termijn de erfenisrechten moeten worden betaald.
2) Als één van de erfgenamen overlijdt dan vindt er een tweede erfenis plaats, ditmaal tussen de overleden erfgenaam en zijn eigen erfopvolgers. Het zijn dus twee onderscheiden erfenissen. Wie die erfopvolgers zijn hangt o.m. af van het huwelijkscontract en het mogelijke bestaan van een testament.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”