Schenking en niet-reservataire erfgenamen

Foxxx
Topic Starter

Schenking en niet-reservataire erfgenamen

#1 , 01 jan 2014 11:55

Discussie binnen een familie van broers/zussen en neven/nichten van overleden nonkel . Een nonkel(zonder kinderen en overleden echtgenote-overleden ouders ) doet een schenking van een meubel aan mij (een neef ,kind van overleden broer) ,zonder een schriftelijk bewijs . Er zijn dus geen reservataire erfgenamen,dus geen wettelijk beschermde erfdelen. Nonkel is binnen de 3 jaar overleden. Moet dit meubel terug ingebracht worden in de nalatenschap bij het opmaken van de boedelbeschrijving en wat zijn de gevolgen(financieel) voor mij (de begunstigde) ?
Ook is er nog een schenking van een som geld geweest via bankoverschrijving , maar daar is wel schriftelijk bewijs over (wederzijds schrijven en geregistreerd) .
Alvast bedankt .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 01 jan 2014 14:16

De schenking van een som geld dient vermeld te worden bij de aangifte nalatenschap, tenzij er schenkingsrechten zijn betaald. In dat geval is aan alle verplichtingen voldaan.
Wat betreft een meubel. Tenzij dit gaat om een waardevolle antiek stuk , heeft het geen zin dit apart te vermelden. Meestal wordt de waarde van de meubels en inboedel genoteerd voor slechts enkele 100 €. Soms zelfs wordt geen waarde opgegeven. Dit dient per situatie bekeken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”