Weet iemand waarom de prijs van een (niet geregistreerde) akte van bekendheid (in casu: testament + nalatenschap in rechte lijn) bij een notaris zo duur is (250-500 euro, vaak nog te verhogen met 15 euro per opzoeking voor fisc. en soc. notificatie. Of de prijs schommelt ngl. de notaris al/niet de aangifte van nalatenschap mag doen!)?
De ontvanger van successierechten levert een attest van erfopvolging gratis af! Maar als er een testament en/of huwelijkskontrakt is moet men verplicht langs een notaris passeren. De mogelijkheid om de akte van bekendheid, tegen een 'democratische prijs' via de vrederechter te bekomen is niet meer mogelijk.
Ik veronderstel dat in deze de notaris toch wel optreedt als 'openbaar ambtenaar' en niet als vrij beroeper? Volgens het KB van de honoraria der notarissen is een akte van bekendheid m.i. toch onderworpen aan een 'vast tarief' (7,50 - 18,60 euro + 20% (?))? (ok indien te verhogen met 15 euro per opzoeking, maar dat verklaart het grote prijsverschil toch niet).
Indien er geen testament en/of huwelijkskontrakt is en men gaat dan naar een notaris voor een akte van bekendheid, dan doet men het zichzelf aan, want met een beetje moeite kan men het gratis verkrijgen bij de ontvanger van SR. Maar i.g.v. het bestaan van een testament/huwelijkskontrakt heeft men deze mogelijkheid niet. (Vóór de verplichte soc. en fisc. notificatie leverden veel notarissen een attest van erfopvolging ook (zo goed als) gratis af!) En de prijs voor een opzoeking in het CRT kan het ook niet maken, want die kan de erfgenaam zelf kosteloos verkrijgen.
Of bestaat er misschien nog een andere mogelijkheid om, i.g.v. het bestaan van een testament, tegen een democratische prijs een papiertje te bekomen om de banktegoeden van de overledene vrij te maken? Indien niet, dan vraag ik me af waarom de prijs van het tarievenbesluit (m.i.) niet gevolgd wordt voor een (niet geregistreerde) akte van bekendheid, nodig om de gelden vrij te maken na een overlijden?
Alvast dank voor een mogelijke verduidelijking!