alcoholverslaafde geeft geld weg aan poestvrouw

tienne
Topic Starter

alcoholverslaafde geeft geld weg aan poestvrouw

#1 , 18 jan 2014 22:23

Hallo iedereen,

Ik wou even vragen of een vader (met een alcoholprobleem en waar men misbruikt maakt van de situatie) geld mag geven aan een 'derde'?
Ik weet niet hoeveel hij al gegeven heeft, weet alleen van 1 bedrag (5000€).
Vanaf wanneer is het bedrag groot genoeg om in te grijpen?
Wat kan ik nu doen om te voorkomen dat hij nog meer geld weggeeft?

Ik wil er niet voor strijden tot ik erbij neerval, zoveel is geld me niet waard, maar als ik iets kan doen om dit verder te voorkomen, wat is dan het beste om nu te doen?
Zij zit er bijna elke dag, wind hem om haar vinger.
En met mijn vader valt niet meer te praten, praat ook soms echt niet meer 'normaal'... weet soms niet welke dag het is enz.

Dank u wel,

Tienne

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 18 jan 2014 22:38

Tenzij uw vader in nuchtere toestand niet meer handelingsbekwaam is kunt u niets ondernemen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

tienne
Topic Starter

#3 , 19 jan 2014 09:07

Hij mag toch maar 1/4 van 'de erfenis' wegschenken, of telt dit soort giften niet mee?
Is er geen limiet dat hij mag weggeven en kan ik dit niet ergens vast laten leggen?

alvast bedankt!

Reclame

Tope

#4 , 19 jan 2014 09:21

Als het een poetsvrouw met dienstencheques is, dan kan je dat wel melden aan het bedrijf.

tienne
Topic Starter

#5 , 19 jan 2014 09:45

tja... ze werkt ook met dienstencheques, maar bij mijn vader is het 'achter haar uren'... en word ze zo betaalt.
'k zou haar nu kunnen laten betrappen op zwart werk, maar dan zal zij gewoon blijven gaan als 'bezoekster' denk ik, ze woont heel dichtbij en dan is hij de hulp kwijt.

tienne
Topic Starter

#6 , 19 jan 2014 11:56

Ondertussen weten we dat er nog meer geld gegeven is geweest.
Straks moet hij evt. naar een rusthuis en is het geld op, wat dan???

Ik wil echt niet voor zijn 'fouten' opdraaien. Als kind waren we mishandelt, hebben meer slaag dan liefde gekregen, en nu geeft hij alles weg voor een blote bil te mogen zien.
Is er echt niets dat ik kan doen dat hij op zijn minste genoeg heeft als hij naar een rusthuis moet. Hij zal er redelijk vroeg in moeten vrees ik, zijn lichaam is veel ouder dan zijn leeftijd... maar kan dan mssn wel lang er moeten verblijven...

roharro

#7 , 19 jan 2014 12:51

U kunt zolang uw vader leeft en niet onhandelingsbekwaam kan worden verklaard niets doen.
Hij doet met zijn geld en bezittingen wat hij wil.

"Hij mag toch maar 1/4 van 'de erfenis' wegschenken": Er is nog geen erfenis want hij leeft nog.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 jan 2014 13:09

U kan een bewindvoerder laten aanstellen als u denkt ( en kan bewijzen) dat vader handelingsonbekwaam is.
Er is sprake van alcoholverslaving .... ogelijk al het syndroom van Korsakov
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8121,d.Yms" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fovig.be/fov/documenten/VOOR ... OERING.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kbs-frb.be/uploadedfiles/201 ... b_3108.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

tienne
Topic Starter

#9 , 19 jan 2014 19:01

Dank je wel.

Ondertussen is hij opgenomen in het ziekenhuis, hij weet niet meer waar hij is en spreekt over naar school gaan ed.
Helemaal in de war dus... en op zo'n moment laat zij hem dingen tekenen. Ik vind het zo onrechtvaardig dat iemand van zo'n situatie misbruik maakt...

Soit.. hij is nu in goede handen en we gaan het onbekwaam verklaren inzetten, morgen een gesprek met de dokter.

Dank u voor de info

Franciscus

#10 , 19 jan 2014 20:22

Is er een mogelijkheid om zijn bankrekeningen te blokkeren?

KimSe

#11 , 20 jan 2014 10:28

en op zo'n moment laat zij hem dingen tekenen.

Laat in ieder geval door een dokter vaststellen dat hij niet meer bewust is van zijn situatie.
Zo kunnen mogelijks latere documenten betwist worden...

tienne
Topic Starter

#12 , 21 jan 2014 13:08

We hebben ondertussen een bevestiging dat er permanente hersenschade is... dus hebben we veel kans dat hij onbekwaam zal verklaard worden, ook op het ogenblik dat hij dit geld uitgaf.. of het gaan terug zien is de vraag, maar er kan toch al niet meer gegeven worden, da's ook al iets.

Tienne

Franciscus

#13 , 21 jan 2014 13:22

Dan zal moeten bewezen worden
- wie geld heeft opgehaald.
- wie een volmacht had
- of die volmacht volgens de 'regels' is opgenomen....

tienne
Topic Starter

#14 , 01 feb 2014 20:57

Hallo,

Normaal gezien zal ik zelf de bewindvoerder worden als mijn vader daar akkoord mee gaat, anders wordt het een advocaat of notaris..
De papieren worden maandag ingediend ter goedkeuring.
Uiteraard heeft mijn vader volmacht (niemand anders voorlopig) maar heeft zij hem gevoerd naar de bank. De bank dacht dat het één van zijn kinderen was en heeft daardoor gewoon gedaan wat hem gevraagd werd, want hij vond het wel wat raar.
Het was om 9u 's morgens en hij was helemaal in de war en rook al naar drank.

Vraag is nu, hoe we het best aanpakken om de reeds gegeven centen terug te krijgen van die poetsdame.
Ga ik nu gewoon naar de politie om klacht in de dienen en kan ik dit zo terug vorderen?

Tienne

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”