De zolder van mijn berghokje is van de buurman.

Gilby
Topic Starter

De zolder van mijn berghokje is van de buurman.

#1 , 19 feb 2014 19:34

Beste,
mijn buur beweert dat de zolder van mijn berghokje aan hem toebehoort.
Bij mij staat daarvan niets in de aankoopakte van mijn huis.
Na opzoekingen bij de registratie en inkijken in de reeks akten van het huis van de buur zie ik dat er niets instaat over een zolder. In de recente akte staat het er plots wel in. Fout van de notaris!
De vraag is nu wat kan ik doen om deze misser van formaat recht te zetten, de bewuste notaris is met pensioen.
Gilby :?: :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 feb 2014 20:02

Maar ....staat dat ook in UW akte?

Gilby
Topic Starter

#3 , 19 feb 2014 21:11

Nee Franciscus in mijn akte staat daar niets van, maar de buurman gebruikt de zolder voor onder andere zijn spullen op te bergen. Hij heeft het huis gekocht twee jaar terug en daar staat in dat de zolder van mijn berging aan hem toehoort. In de vorige akte staat daar niets van in en zelfs niet in de nog vorige akte van dertig jaar geleden.
Mijn berghuisje kan ik niet afbreken zonder afbraakvergunning of is dat een lolletje van Roharro.

Reclame

Franciscus

#4 , 19 feb 2014 23:48

Maar gezien het niet in UW akte staat en het gebouw op UW grond staat is het UW eigendom.
Dat het in zijn akte staat is niet voldoende.
Ga terug naar uw notaris en vraag zijn advies.
Die kan alle akte eens doornemen en met de notaris contact opnemen die de akte van buur heeft opgesteld.
Waren de beide huizen vroeger van dezelfde eigenaar.

Als uit alles blijkt dat het uw eigendom is uw buur vriendelijk verzoeken de zolder te ontruimen binnen de 10 dagen na ontvangst schrijven.
Maar hoe u dat doet zal uw notaris dan wel uitleggen.

chantika

#5 , 20 feb 2014 07:07

Heeft U ook een toegang tot de zolder van u bergruimte ? Hoelang gebruikt u buur die zolderruimte nu al?

Gilby
Topic Starter

#6 , 20 feb 2014 11:19

Franciscus,
de notaris van mijn akte is gestorven maar ik kan misschien naar zijn vervanger zoeken.
Ja de huizen waren van dezelfde eigenaar en toen ze verkocht werden stond niet in dat de zolder van mijn berghokje aan een of andere toebehoort. Ook in de eerste akte van de buur stond er niets van in. De tweede verkoop van de buur stond er plots in dat de zolder van hem is.
Gilby

Franciscus

#7 , 20 feb 2014 11:37

Welke akte was eerst die van u of die van uw buur.
In geval van u eerst heeft de verkopende eigenaar valsheid gepleegd en iets verkocht dat niet van hem was, want al verkocht aan u.
Indien uw buur eerst heeft verkocht heeft de verkopende eigenaar valsheid gepleegd in uw akte.
Leeft die eigenaar nog?
Hoe lang geleden zijn de akten opgesteld?
Een notariaat wordt overgenomen dus zijn opvolger moet over de nodige documenten beschikken en u helpen.

chantika

#8 , 20 feb 2014 20:26

Heeft U ook een toegang tot de zolder van u bergruimte ? Hoelang gebruikt u buur die zolderruimte nu al?

TS antwoord niet op de vraag.

Dus zou het goed kunnen dat zolder van de berging van bij de bouw van de woning enkel toegankelijk was door de buur. De buur of de vorige bewoners samen reeds meer dan 30 jaar gebruik maken van deze zolder. En zodoende deze zolder als hun eigendom beschouwen.

Franciscus

#9 , 20 feb 2014 20:32

Maar staat NIET in de akte van eigenaar.

chantika

#10 , 21 feb 2014 07:23

Staat wel in de akte van de eigenaar. Dit in de veronderstelling dat de huidige eigenaar die zolder verkregen heeft door verjaring.
Ts is de vorige eigenaar in zijn akte staat dit nog niet. Bij een verkoop van zijn eigendom zal wel opgenomen worden dat de zolder van zijn berging behoord tot de eigendom van zijn buur.

Dit alles natuurlijk als de zolder al meer dan 30 jaar maar 1 toegang heeft. En dus duidelijk te bewijzen valt dat de zolder al 30 jaar in gebruik is van de huidige eigenaar. Huidige eigenaar moet Ts op de hoogte brengen van de eigendomswissel zodat Ts die zolder niet mee gaat verkopen met zijn eigendom.

Hoe kan men onroerende goederen verkrijgen door verkrijgende verjaring?

voorwaarden:

- een voortdurend bezit
- een onafgebroken bezit
- een openbaar bezit
- een niet dubbelzinnig bezit
- een bezit als eigenaar
- een bezit van minstens 30 jaar

http://elfri.be/verkrijgende-verjaring- ... erend-goed

mava105

#11 , 21 feb 2014 12:26

Hoelang was de vorige eigenaar van het buurhuis eigenaar van zijn huis?
Om die clausule in de akte te krijgen moet hij zelf minstens 30 jaar eiegnaar zijn geweest.

Mariette

#12 , 21 feb 2014 13:34

- een bezit van minstens 30 jaar
als men een deel van een woning, of berghok in dit geval, al meer dan 30 jaar mag GEBRUIKEN, dan is dat toch niet hetzelfde als "in bezit hebben" neem ik aan?

Gilby
Topic Starter

#13 , 21 feb 2014 20:51

ik moet er wel aan toevoegen dat deze zolder slechts een oppervlakte heeft van zes vierkante meter.
Door dat er geen scheidingsmuur stond op de zolder van mij en deze van de buur heb ik maar de toegang, tien jaar geleden naar boven afgesloten.
Verjaring kan hier geen sprake zijn gezien de nieuwe eigenaar dat kocht twee jaar geleden van de man die de akte heeft laten vervalsen heeft. De notaris is er ingelopen en deze valse verklaring klakkeloos overgenomen aan de nieuwe eigenaar. In de nog vorige akte stond er niets in van een zolder en in mijn akte staat er eveneens niets van in.
De akte van mij was later dan de eerste verkoop van het huis van de buur. In mijn akte staat er niets van in van die zolder en in de akte van de eerste verkoop van de buur stond er ook niets van in. Deze clausule is er maar na de volgende verkoop ingezet.

Franciscus

#14 , 21 feb 2014 21:01

Via notaris rechtzetten dat zal wel zeggen dat andere partij via AS moet verwittigd worden dat hij uw zolder moet ontruimen gezien er in uw akte en de vorige akte geen sprake is van eigendomsrecht laat staan verworven erfdienstbaarheid.

Mogelijk zal u wel naar de rechtbank moeten maar gezien de akten moeten de notarissen toch duidelijkheid kunnen geven.

Gilby
Topic Starter

#15 , 21 feb 2014 22:48

Juist Franciscus,
ik heb nu de opvolger van mijn notaris gemaild immers de notaris die de akte heeft opgesteld is overleden. En als bijlage de kopijen van de akten van het huis naast mij (70 euro) welke ik heb gekocht bij de registratie.
Een AS zal weer geld kosten en dit voor de oplichterij van de vorige buur.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”