graag advies

de jongste
Topic Starter

graag advies

#1 , 11 jul 2007 17:33

Vader is onlangs gestorven, 6 kinderen en mama blijven over...
Ik neem aan dat mijn moeder nu het vruchtgebruik krijgt maar als mama dit huis wenst te verkopen, moet ze dan de opbrengst delen met de kinderen en moeten de kinderen dan successierechten betalen??
Er is ook nog een tweede woning van mijn ouders, daar woont nu mijn oudste broer (huurt)... Blijft dit eigendom van mama of moet dit verdeeld worden onder de kinderen en betekent dat dan dat deze woning verkocht moet worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 12 jul 2007 22:15

We moeten een aantal veronderstellingen maken:
* er was geen huwelijkscontract
* er was geen testament
* beide woningen waren gemeenschappelijk bezit van uw ouders.

Uw moeder wordt nu volle eigenaar van de helft van alles; daarenboven krijgt ze het vruchtgebruik van de andere helft.

Die andere 1/2 wordt als blote eigendom ge?rfd door de 6 kinderen.

Iedereen betaalt nu successierechten (evt. vrijstelling voor deel gezinswoning voor moeder).

Als moeder wenst te verkopen en de kinderen gaan akkoord, wordt e opbrengst onder alle 7 verdeeld; moeder bvb. voor 64% en elk kind 6%; dat hangt af van de leeftijd van moeder op datum verkoop.

Op dat moment (verkoop) betaalt U niets extra; tenzij verkoop binnen de 2 jaar + 5 maand na overlijden ?n voor m??r verkocht dan geschat in de aangifte van nalatenschap.

Uw broer moet huur betalen aan moeder; 100%. Er is geen enkele verplichting om wat ook te verkopen.

j.demoor

#3 , 13 jul 2007 10:12

Ik ga ervan uit dat uw ouders gehuwd waren onder het wettelijk stelsel(=zonder contract),dat er geen testament was en dat hun hele vermogen gemeenschappelijk was.

?Art.745?Zij(=de kinderen) erven voor gelijke delen en bij hoofden?Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap??(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Moeder behoudt de helft in volle eigendom van de hele ontbonden huwelijksgemeenschap plus het vruchtgebruik op vaders helft.De kinderen erven dan elk ??n zesde van de blote eigendom van vaders nalatenschap.

Allen die erven zijn in principe successierechten verschuldigd op hun deel van de nalatenschap.

?Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd, niettegenstaande enige hiermee strijdige verbodsbepaling of overeenkomst.Men mag echter overeenkomen de verdeling voor een bepaalde tijd uit te stellen; zodanige overeenkomst kan voor niet langer dan vijf jaren verbindend zijn; maar zij kan vernieuwd worden.?(B.W.)

Verkopen kan alleen met toestemming van ALLE medeeigenaars of op bevel van de rechter.

?Het vruchtgebruik,ofschoon een verbrokkeling van het eigendomsrecht,schept geen onverdeeld zakelijk recht met de blote eigendom,dienvolgens heeft de vruchtgebruiker tegen de blote eigenaar geen rechtsvordering tot verdeling of licitatie van het met vruchtgebruik bezwaard goed?(Cass. 2 december 1880,Pas. 1881,I,72).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”