hoe weet ik of ik erf

mephisto
Topic Starter

hoe weet ik of ik erf

#1 , 27 feb 2014 11:21

Mijn suikernonkel is onlangs plots overleden, zijn echtgenote was al langer geleden gestorven. Nog geen week na zijn overlijden stond het appartement waarin hij hij woonde reeds te koop op de website van een immo bureau. Volgens het kadaster is hij wel degelijk de eigenaar. Hoe is dat mogelijk ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 feb 2014 12:03

Hij zal een testament gemaakt hebben waar uw naam niet in voorkomt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief

#3 , 28 feb 2014 20:34

De enige reservataire erfgenamen van je suikernonkel waren zijn ouders indien ze nog in leven zouden zijn.
Suikernonkel mocht zijn nalatenschap wegschenken of overlaten aan wie hij wou: poetsvrouw, buurman, ..
Jij bent dus geen reservataire erfgenaam.

Reclame

Mariette

#4 , 01 mar 2014 13:31

Blijkbaar niet : zie http://www.juridischforum.be/forum/view ... 75#p296075" onclick="window.open(this.href);return false;

"Art. 742. B.W. In deze zijlijn is plaatsvervulling toegelaten ten voordele van de kinderen en afstammelingen van broeders en zusters, ooms en tantes van de overledene, hetzij die tot de erfenis komen samen met ooms en tantes, hetzij de erfenis, na vooroverlijden van alle broeders en zusters, ooms en tantes van de overledene, vervalt aan hun afstammelingen in gelijke of in ongelijke graden.

Het is niet omdat er geen reservatair deel is dat er geen plaatsvervulling is.
In dit geval kan de plaatsvervulling wel teniet worden gedaan via testament.

Maar "reservatair deel" en "plaatsvervulling" zijn twee van elkaar losstaande juridische concepten.

werkstudent

#5 , 01 mar 2014 14:31

Blijkbaar niet : zie http://www.juridischforum.be/forum/view ... 75#p296075" onclick="window.open(this.href);return false;

"Art. 742. B.W. In deze zijlijn is plaatsvervulling toegelaten ten voordele van de kinderen en afstammelingen van broeders en zusters, ooms en tantes van de overledene, hetzij die tot de erfenis komen samen met ooms en tantes, hetzij de erfenis, na vooroverlijden van alle broeders en zusters, ooms en tantes van de overledene, vervalt aan hun afstammelingen in gelijke of in ongelijke graden.

Het is niet omdat er geen reservatair deel is dat er geen plaatsvervulling is.
In dit geval kan de plaatsvervulling wel teniet worden gedaan via testament.

Maar "reservatair deel" en "plaatsvervulling" zijn twee van elkaar losstaande juridische concepten.
Dat klopt allemaal, maar er is geen plaatsvervulling "naar omhoog" in de positie van de ouders, die reservataire erfgenamen geweest zouden zijn. Andere reservataire erfgenamen zijn kinderen, maar die zijn er blijkbaar niet (en ook niet geweest, als ik dat goed lees). Broers en zussen zijn geen reservataire erfgenamen. Als je in de plaats treedt van een broer of zus van de overledene, is er dus geen gegarandeerd erfrecht.

Resultaat: suikernonkel kon alles wegschenken aan een goed doel, de poetsvrouw, de krantenjongen,... (cf. Roharro en Creatief).

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”