voorwaarden testament

koen999
Topic Starter

voorwaarden testament

#1 , 16 jul 2007 00:12

stel je hebt een zeker vermogen en wil dat nalaten aan iemand,
kan je daar dan bepaalde voorwaarden aan verbinden?

bvb je hebt een vermogen bestaande uit onroerende en roerende goederen kan je dan stellen in een testament hoe dat vermogen beheerd moet worden?

concreet gaat het over een kennis die nogal wat onroerende goederen heeft en zijn nalatenschap beschermd wil zien, maw hij wil niet dat alles verkocht wordt als ie zou komen te sterven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 16 jul 2007 19:32

In het algemeen kan je lasten verbinden aan een legaat.

De last moet kleiner blijven dan het legaat zelf en de duur van zo een last kan nooit langer zijn dan het leven van de legataris.

Bvb.

ik zet u in mijn testament voor een bepaald huis; er mag 30 jaar lang geen handel in worden gedreven.

ik legateer u een tuin met verbod om die te verkopen of weg te schenken.

ik legateer u die kasbons, maar u mag alleen herbeleggen in ethische producten.

Kan allemaal.

koen999
Topic Starter

#3 , 16 jul 2007 19:33

ok das duidelijk, bedankt

Reclame

j.demoor

#4 , 17 jul 2007 10:53

?Art.896.Iedere beschikking waarbij de begiftigde, de benoemde erfgenaam of de legataris ermee belast wordt het geschonkene te bewaren en aan een derde uit te keren, is nietig, zelfs ten aanzien van de begiftigde, de benoemde erfgenaam of de legataris.?(Burgerlijk Wetboek).

?Wanneer de legataris niet het recht werd toegezegd om volkomen vrij onder kosteloze titel over de hem vermaakte goederen te mogen beschikken,is dit verbod niet gelijk te stellen met de verplichting ze te bewaren(art.896 B.W.),en dus is die beschikking geen verboden erfstelling over de hand.?(Cass.26 februari 1953,Pas. 1953,I,494).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”