onterving dochter

tricy
Topic Starter

onterving dochter

#1 , 25 jul 2007 21:09

mijn oudste dochter heeft terwijl ik in het ziekenhuis lag en ik haar een volmacht heb gegeven bijna 25000euro van mijn rekening genomen door opname in contanten!! Ze wil me dat geld niet meer weergeven!! Het probleem is nu dat ik bijna geen geld meer heb.
-Kan ik iemand kosteloos of voor weinig geld dit officieel laten nagaan en laten bevestigen dat het zo is
-Indien ik niet meer aan mijn geld geraak kan ik haar dan onterven voor later!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 26 jul 2007 13:38

Beste ,
een bankvolmacht wil nog niet zeggen dat men verrichtingen kan of mag doen , dewelke de volmachtgever zelf niet zou doen. Men mag een volmacht niet aanwenden om er zelf persoonlijk beter of rijker van te worden. Uw dochter heeft dus een schuld to. Uzelf. Vraag op de bank een kopij van de dokumenten dewelke zij heeft ondertekend, zodat U een bewijs heeft van de afhalingen.
Een rechtszaak inspannen tegen uw dochter heeft weinig zin. U kan haar evenmin onterven. Wat U wel kan doen , is een testament opmaken waarbij U haar minder geeft dan uw andere kinderen. Eventueel kunnen zij een geding aanspannen dat zij hen zal moeten terugbetalen.
Spreek eens met een notaris.
Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 27 jul 2007 09:09

?Art.1993.Ieder lasthebber is gehouden rekenschap te geven van de uitvoering van zijn opdracht, en aan de lastgever verantwoording te doen van al hetgeen hij krachtens zijn volmacht ontvangen heeft, al was ook het door hem ontvangene aan de lastgever niet verschuldigd...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Maan uw lasthebber(=oudste dochter) aangetekend aan rekenschap te geven van de bijna 25000euro opname in contanten.

Vraag de bank kopie van de opnameverrichtingen met handtekening,indien deze bestaan.

Maak een eigenhandig testament waarin u uw HELE nalatenschap schenkt aan uw erfgenamen met uitzondering van uw oudste dochter.Geef dit testament in handen van een notaris of van een ?vertrouwenspersoon?.Uw oudste dochter kan die schenking bij uw overlijden wel doen INKORTEN tot uw ?beschikbaar deel? uit art.913 B.W.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”