Wat bij gezamelijk overlijden ouder en kind?

SVPD
Topic Starter

Wat bij gezamelijk overlijden ouder en kind?

#1 , 26 jul 2007 14:02

Wat gebeurt er als je als gescheiden ouder samen met je kinderen overlijdt. Normaal is het zo wanneer ik als alleenstaande ouder overlijd, alles naar mijn kinderen gaat. Als deze nu op hetzelfde moment ook overleden zijn, wat gebeurt er dan? Gaat alles dan naar de andere ouder (ex-partner dus) of gaat alles dan naar mijn ouders?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 26 jul 2007 19:01

Indien een alleenstande ouder tegelijk zou sterven met zijn kind, gaat diens nalatenschap naar zijn familie : ouders en/of broers & zussen. Het kind zelf erft niet want het behoort niet tot de levenden , wat een essentieel punt is om te kunnen erven.
Indien echter kan vastgesteld worden dat , bij een auto-ongeluk vb. , het kind iets langer heeft geleefd , erft dat kind wel van zijn ouder. De nalatenschap van het kind wordt daarna afgehandeld waarbij de andere ouder terug in het spel komt en de helft van de nalatenschap van het kind kan bekomen. De andere ouder bekomt aldus de helft van de nalatenschap van de ene ouder.
Dit probleem stelt zich dus veelal na echtscheidingen.

Men kan dit voorkomen door een testament te maken met de formule 'restlegaat' = "wat er overblijft van mijn erfenis gaat bij overlijden van mijn kind naar ...."
Men kan in een testament ook bepalen wat er gebeurt bij gelijktijdig overlijden van ouder en kind.
Maar dat is echt notarissenwerk.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”