erven van niet-verwante

wetertje
Topic Starter

erven van niet-verwante

#1 , 07 jul 2014 10:52

Mijn vriend schenkt mij zijn volledige vermogen, waaronder een appartement. De voorbije maanden verblijf ik ook bij hem om hem te verzorgen omdat hij ongeneeslijk ziek is.
Hij heeft ook een stiefdochter die nog recht heeft op een kwart van het appartement via haar moeder. Met haar heeft hij echter geen contact meer.
Wat gebeurt er als hij sterft:
1 krijg ik zelf toegang zolang de erfenis niet in orde is?
2 ben ik verplicht de stiefdochter binnen te laten? Mijn vriend is bang dat ze dingen zou meenemen, wat ze met de dood van haar moeder ook heeft gedaan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jul 2014 10:58

Als u daar gedomicilieerd bent dan is dat uw gezinswoning.
Qua erfenisrechten in uw geval via testament zit u wel in een hoge schijf
http://www.belgium.be/nl/belastingen/nalatenschap/" onclick="window.open(this.href);return false;
infin.fgov.be/portail2/nl/themes/family/decease/inheritance-rates-flemish-region.htm
Misschien best snel naar een notaris gaan.

wetertje
Topic Starter

#3 , 07 jul 2014 11:01

Ik ben er niet gedomicilieerd. Ik verblijf hier alleen om hem te verzorgen.
Aan de hoge schijf is weinig te doen vrees ik.

Reclame

Franciscus

#4 , 07 jul 2014 11:01

Dit ook eens lezen:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 52&t=56869" onclick="window.open(this.href);return false;

wetertje
Topic Starter

#5 , 07 jul 2014 11:09

Tja dat wettelijk samenwonen is een moeilijke optie, omdat ik zelf een werkloosheidsuitkering en integratietegemoetkoming krijg. Trouwen is dan ook een optie, maar weet niet hoeveel tijd we nog hebben.

wetertje
Topic Starter

#6 , 07 jul 2014 11:13

Het belangrijkste om te weten is of ik die stiefdochter moet binnenlaten. Ik wil weten of ik zijn wens kan respecteren. Ik wil hem niets beloven wat ik niet kan nakomen.

Franciscus

#7 , 07 jul 2014 11:18

Gezien u er niet woont en geen erfgenaam bent hebt u juridisch geen mogelijkheid wettelijke erfgenamen na zijn dood de toegang te verbieden.
U al er trouwens ook niet meer binnen mogen.
Ga aub naar een notaris die u direct kan helpen daar u alle elementen kan mededelen.
Indien uw vriend te ziek is en effectief over een vermogen beschikt zal de notaris wel naar hem thuis komen.

wetertje
Topic Starter

#8 , 07 jul 2014 11:26

Erfgenaam ben ik wel. Van het volledig vermogen vastgelegd door notaris. Alleen een kwart van het appartement is voor de stiefdochter.

Franciscus

#9 , 07 jul 2014 12:23

Dan hebt u al een notaris ...deze kan u perfect uitleggen wat dan mag en niet mag.
Vermoedelijk is stiefdochter alleen maar eigenaar van het onroerende goed - en is al het roerende goed in huis van uw vriend.
Staat ergens op papier dat dochter het roerende goed van moeder al heeft meegenomen?

wanton

#10 , 07 jul 2014 14:42

Inderdaad, indien mogelijk laat u beiden nog registreren als wettelijk samenwonenden.
U erft automatisch het vruchtgebruik van de woning en betaalt GEEN successierechten voor het appartement als gezinswoning. Voor al de rest zijn de tarieven 'menselijk' dwz. 3-9-27% ipv. 45-55-65.

Ik zeg : indien mogelijk. Indien u getrouwd bent of zelf wettelijk samenwoont , kan het natuurlijk niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sleper

#11 , 07 jul 2014 16:33

Inderdaad, indien mogelijk laat u beiden nog registreren als wettelijk samenwonenden.
U erft automatisch het vruchtgebruik van de woning en betaalt GEEN successierechten voor het appartement als gezinswoning. Voor al de rest zijn de tarieven 'menselijk' dwz. 3-9-27% ipv. 45-55-65.

Ik zeg : indien mogelijk. Indien u getrouwd bent of zelf wettelijk samenwoont , kan het natuurlijk niet.

Stel dat beiden zich als samenwonenden laten registreren maar men betrekt de woning waar mevrouw nu in verblijft .
Geldt dan ook dat geen successierechten betaald hoeven te worden ?

wanton

#12 , 07 jul 2014 17:49

De vrijstelling van successierechten is enkel van toepassing voor de gezinswoning. Daar waar de overledene woonde. Als de woning van mevrouw haar eigendom is , zal ze die niet erven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#13 , 09 jul 2014 10:39

Ik ga ervan uit dat de stiefdochter blote eigenaar is van een kwart van het appartement en dus bij het openvallen van de nalatenschap van rechtswege volle eigenaar wordt van dat kwart. Uw vriend kon u dus slechts drie kwart van dat appartement schenken bij testament.

‘Erfgenaam ben ik wel. Van het volledig vermogen vastgelegd door notaris.’.Hieruit leid ik af dat dit vermogen u bij notariële akte reeds geschonken is.

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd, niettegenstaande enige hiermee strijdige verbodsbepaling of overeenkomst...”(Burgerlijk Wetboek).

Op overlegging van uw schenkingsakte van dat volledig vermogen (min een kwart van het appartement) kan u de toegang tot het appartement weigeren aan de stiefdochter tot u het appartement ontruimd hebt om daarover uit onverdeeldheid te treden.

Raadpleeg nu reeds uw notaris daarover.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”