erfenis moeder

malvina
Topic Starter

erfenis moeder

#1 , 31 jul 2014 15:10

Beste

hopelijk kan iemand mij helpen met volgende problematiek.
Mijn moeder is ernstig ziek en heeft niet lang meer te leven :cry:
Bij nazicht van haar financiële documenten heb ik ontdekt dat mijn moeder iedere maand het resterend deel van haar pensioen overschrijft naar een spaarboek op naam van mijn zus. En dit reeds al enkele jaren...Saldo spaarrekening van mijn moeder zelf is zo goed als nihil

Wordt deze overschrijvingen dan steeds gezien als een schenking? Kan ik dan slechts 3 jaar terugkeren? Of is dit hier een ander geval?

Dank bij voorbaat voor jullie hulp

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 31 jul 2014 15:20

Bij het overlijden wordt de fictieve massa van de nalatenschap terug bijeengebracht.

Erfgenamen
U en uw zus (ik neem aan dat er twee kinderen zijn) zijn reservataire erfgenamen. Dat wil zeggen dat jullie beide steeds recht hebben op een bepaald deel van de erfenis. Als er geen testament is, is dat ieder de helft. Als er een testament is, kan jullie moeder 1/3e van haar nalatenschap vrij wegschenken. Dat kan aan een van jullie twee, maar ook aan een derde, of meerdere personen.

Schenking: voorschot of buiten erfdeel?
Als die stortingen naar uw zus nergens zijn vastgelegd als zijnde dat vrij beschikbare deel (erfenis buiten erfdeel), moet uw zus u dit bedrag vergoeden. Er wordt dan namelijk uitgegaan van een voorschot op erfenis, tenzij het tegendeel dus expliciet is vastgelegd; dat moet us zus dan bewijzen, wat moeilijk zal zijn aangezien het niet om één groot bedrag gaat, maar meerdere kleine bedragen. Dat wil zeggen dat bij het overlijden van uw moeder, de fictieve massa terug wordt samengeteld en alle stortingen die naar uw zus gebeurden daar bij moeten worden geteld. Dan moet alles door twee worden gedaan en zo wordt alles verdeeld. Is er niet genoeg meer over, dan moet uw zus u dat geven uit het deel dat zij al als voorschot heeft gekregen. Is er wel voldoende, dan moet u zus u niets geven, maar zal zijn bijgevolg minder erven op die moment (zij heeft namelijk vroeger al gehad).

U zegt 'niet lang meer te leven'. Is het nog de moeite om een bewindvoerder aan te stellen? Deze neemt dan controle over de financiële zaken van uw moeder. De stortingen naar uw zus zullen dan wel stoppen.

Welke verklaring geeft de zus voor deze stortingen? Kan het zijn dat uw moeder haar voor iets vergoed? Dat zij iets van uw zus huurt?

malvina
Topic Starter

#3 , 31 jul 2014 21:07

zij heeft geen echte verklaring voor deze overschrijvingen. Enkel dat mijn moeder dit zelf zo wilt, aangezien mijn zus het meeste werk doet voor haar.
Met niet lang nog - bedoel ik max paar maand

Als ik bij overlijden van mijn moeder hier niet op reageer, wordt dit dan automatisch door het registratiekantoor nagegaan of doen zij dit enkel op aanvraag door mij?
Op welke manier zou mijn zus kunnen aantonen dat dit geen voorschot op erfdeel is? Moet dit door notaris vastgelegd worden? of kan dit door schrijven van mijn moeder?

Dank voor uw uitleg

Reclame

Creatief

#4 , 31 jul 2014 21:59

Als er niets meer op de rekening blijft staan, dan zal de fiscus hier wel automatisch naar zoeken.
Om de nalatenschap terug opnieuw samen te laten stellen, daar moet je om vragen. Zonder vraag gebeurt er niets.
Je kan misschien nu nog een bewndvoerder aanstellen. Leg de situatie uit op het vredegerecht. Mogelijk heeft de vrederechter begrip hiervoor en duidt hij een bewindvoerder aan.

Zo lang je moeder leeft, kan je niets ondernemen. Al de overgeschreven gelden van de laatste drie jaar moeten aangegeven worden aan de Registratie.
Als je moeder overleden is, dan vraag je de bankhistorieken op van de dag van overlijden tot 10 jaar terug.

Dan kan je pas echt de nalatenschap samenstellen.
Houd er rekening mee dat moeder misschien een document ondertekend heeft, een contract met uw zus, dat uw zus voor haar moet zorgen en dat ze hiervoor betaald wordt.

Rica

#5 , 01 aug 2014 10:59

En weet ook dat een bewindvoerder niet gratis werkt...
Zijn het grote bedragen die uw zus maandelijks ontvangt? En gebeuren de maandelijkse overschrijvingen al lang ('enkele jaren'=?)?
Kan je er niet met je moeder over praten? Je kan beter proberen de zaak nu uit te praten en op punt te zetten dan dat het na overlijden van je moeder via de rechtbank moet opgelost worden...

malvina
Topic Starter

#6 , 02 aug 2014 09:26

Gaat ongeveer over een 300 EUR per maand - dit zeker al 5 jaar. Als ik mijn moeder er over aanspreekt zegt zij dat dit komt doordat mijn zus de volledige zorg op haar neemt.

Dus als ik het goed voor heb: als ik niets zou doen en dit alles laat gebeuren dan zal de registratie tot 3 jaar terugkeren en heb ik recht op de helft daarvan?

Om meer te verkrijgen moet ik nu een bewindvoerder aanstellen of naar rechtbank na overlijden?

Wat betreft het mogelijks contact dat er zou bestaan tussen mijn moeder en zus voor de betaling voor haar verzorging - moet dit document dan aan voorwaarden voldoen om rechtsgeldig te zijn? Moet deze geregistreerd worden? Moet mijn zus dan belast worden op deze gelden?

roharro

#7 , 02 aug 2014 15:39

Er gebeurt niets automatisch.
Wegens de beperktheid van deze bedragen gaat de fiscus daar niet op vallen.
Te beperkt voor schenking, bovendien eerder kostenvergoeding.
Als moeder deze kosten niet aftrekt van haar belastingsaangifte zal er ook geen probleem te vewachten zijn voor uw zuster.

Aanstelling bewindvoerder zal het nog duurder maken. Bewindvoerder komt uw moeder niet zelf verzorgen maar zal professionele, dure hulp inschakelen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denonkel

#8 , 02 aug 2014 21:45

Wordt het contract tussen moeder en zuster dan verondersteld te bestaan, bij mogelijke controle? Of stellen ze dat toch het beste op. Ik heb namelijk ook een tante die ik verzorg, en die af en toe een tegemoetkoming doet. Best op papier zetten?

malvina
Topic Starter

#9 , 03 aug 2014 16:25

Ik heb nagegaan bij mijn moeder dat er een contract is, en die is er. Maar dit is enkel een word-document met de vermelding dat mijn zus vergoed wordt voor haar zorg voor mijn moeder ten bedrage van het resterend deel van haar pensioengeld + invalidegeld na aftrek van de algemene onkosten. Dit document werd ondertekend door beide partijen.

Kan ik hier dan nog in tussenkomen?
Is dit document voldoende of zijn er hier vereisten voor zodat ik kan zeggen dat deze niet geldig is? Moet dit contract geregistreerd zijn / bij notaris?

roharro

#10 , 03 aug 2014 16:27

Ik heb nagegaan bij mijn moeder dat er een contract is, en die is er. Maar dit is enkel een word-document met de vermelding dat mijn zus vergoed wordt voor haar zorg voor mijn moeder ten bedrage van het resterend deel van haar pensioengeld + invalidegeld na aftrek van de algemene onkosten. Dit document werd ondertekend door beide partijen.

Kan ik hier dan nog in tussenkomen?
Is dit document voldoende of zijn er hier vereisten voor zodat ik kan zeggen dat deze niet geldig is? Moet dit contract geregistreerd zijn / bij notaris?
hier komt geen notaris aan te pas;
is op zich voldoende.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”