Graag jullie advies hieromtrent :
Mijn mama is recent overleden aan kanker in t ziekenhuis. Daar heeft ze de laatste 2 maanden verbleven. Omdat wij op de hoogte waren van haar schulden, hebben mijn broer, mijn zus en ikzelf samen met de meerderjarige kinderen naar de rechtbank geweest van eerste aanleg en verwerping van erfenis en schulden getekend, kort na het overlijden. Op de zichtrekening van mama staan ong een 1500 euro, verder zijn er geen gelden aanwezig. Wij hebben zelf de begraving geregeld en met 3 ondertekend bij de begrafenisondernemer. Mijn vraag is nu : kunnen wij naar de bank gaan en de bank die 1500 euro laten doorstorten aan de begrafenisondernemer en wij dan natuurlijk elk 1/3 van het resterende bedrag zonder problemen te krijgen ivm de verwerping die reeds gebeurde of blijven we daar beter af?
Ivm de hospitalisatiekosten die vlak voor het overlijden hebben plaatsgevonden vinden we geen sluitend antwoord... De notaris die we contacteerden zei dat we niet zullen instaan voor die kosten, een verwerping binnenbrengen bij het ziekenhuis is volgens hem ok. Van de advocaat die wij raadpleegden kregen wij een ander antwoord. Dit kan je idd doen maar dan geeft het ziekenhuis de facturen door aan het OCMW en die komen dan op hun beurt terug bij ons en dat heeft dan niets meer te maken met de verwerping maar met de onderhoudswet. Dus maw worden wij wel aangesteld om die te betalen... Weet iem daar meer over.
Thanks,
Sanne