Vergeten ereloonnota notaris

lilipi
Topic Starter

Vergeten ereloonnota notaris

#1 , 08 aug 2014 16:50

Mijn echtgenoot overleed 5 jaar geleden (op 3 april 2009).
Op 30 oktober 2009 ontving ik een brief van de notaris ter betaling van de erfenisrechten. Ik betaalde het totale bedrag (ook de erfenisrechten van mijn 2 kinderen) aan het betreffende registratiekantoor op 2 november 2009.
Ik heb dan nooit meer iets van de notaris gehoord en ik dacht dat alzo dus alles in orde was. Nu ontvang ik een schrijven van dezelfde notaris d.d. 4 augustus 2014 (dus 5 jaar later) met melding :
"Bij nazicht van de boekhouding en bij vergetelheid werden destijds door een ex-medewerkster de kosten van de aangifte van nalatenschap van wijlen uw echtgenoot niet opgegeven. De kosten ter studie voor dossierkosten, briefwisseling, akte van erfrechtverklaring, onkosten en ereloon belopen in totaal € 1.859 €. "
De notaris verzoekt mij nu deze kosten alsnog te betalen.
Moet ik deze kosten, waarop ik absoluut niet meer had gerekend, betalen of is deze vordering verjaard ? Het is niet niks dat de notaris mij nu nog vraagt om te betalen, een zware steen op mijn maag.
Kan iemand mij raad geven ?
Hartelijk dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 08 aug 2014 17:53

Dergelijk ereloon verjaart na VIJF jaar. Kan dus nog worden geïnd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

lilipi
Topic Starter

#3 , 08 aug 2014 19:47

Beste Roharro,

Bedankt voor de info. Ik vind zulks eigenlijk wel getuigen van weinig professionaliteit van het notariskantoor, maar ja als het moet betaald worden, zal ik er niet onderuit kunnen natuurlijk. Wel vijgen na Pasen me dunkt. Groetjes.

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 aug 2014 10:46

Dergelijk ereloon verjaart na VIJF jaar. Kan dus nog worden geïnd.
5 jaar na wat? Echtgenoot is reeds 5 jaar en 4 maanden overleden, laatste briefwisseling 4 jaar en 9 maanden. Je kan dus stellen dat minstens een deel van de handelingen van de notaris meer dan 5 jaar geleden gebeurd zijn, en dus verjaard.

lilipi
Topic Starter

#5 , 10 aug 2014 11:16

Zo kan je het natuurlijk ook bekijken, maar hoe begin je eraan om zulks uit te pluizen. Ik kreeg van de notaris geen enkel gedetailleerd overicht van de werkzaamheden. Ik heb een rechtsbijstandsverzekering ... misschien hen inschakelen dan? Ik vind dit een bijzonder onaangename kwestie, maar wel een bom geld om te betalen. Bedankt voor de raad. Groetjes.

roharro

#6 , 10 aug 2014 12:58

Te rekenen vanaf het einde van de opdracht gegeven aan de notaris.
Is wanneer alle formaliteiten zijn afgehandeld zoals de vaststelling van de erfenisrechten en eventueel de verdeling van de nalatenschap.
Niet de datum van het overlijden want toen was er nog zelfs geen opdracht!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#7 , 12 aug 2014 10:41

“Art.2262bis.§ 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”