plichten van erfgenamen

theres
Topic Starter

plichten van erfgenamen

#1 , 12 aug 2014 20:51

Mijn tante ( 93) is ongehuwd en heeft geen kinderen. In de jaren 50 van de vorige eeuw werd in een notariële akte vastgelegd dat zij na het overlijden van haar ouders het vruchtgebruik kreeg van het ouderlijk huis. Wanneer zij sterft , zouden haar beide broers de woning erven.
Eén broer – mijn vader – is overleden. Volgens diezelfde notariële akte zal ik ( als enige dochter) de woning erven, samen met mijn oom ( 90) die nog in leven is.
Begin vorig jaar verhuisde mijn tante naar een rusthuis. Er werd een bewindsvoerder – een advocaat - aangesteld om haar administratie te beheren. Die persoon hebben wij tevergeefs proberen te contacteren.
Ondertussen staat haar huis leeg, in onherstelbare, vervallen en zeer onveilige staat.
Voor zover wij het begrijpen betekent “ vruchtgebruik” dat mijn tante geen eigenaar is, maar wel in het huis mag wonen. Mijn oom en ik zijn ook nog geen eigenaar.
Wie is verplicht om voor de woning te zorgen? De bewindsvoerder of wij? Als wij dat zijn, moeten wij dan de kosten betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 aug 2014 21:54

De vruchtgebruiker of diegene die hem vertegenwoordigt.
Wie is de naakte eigenaar van die woning?
Ik vermoed dat u dat reeds bent samen met uw oom en tante.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”