Persoonlijke lening aan erflater

AnneG
Topic Starter

Persoonlijke lening aan erflater

#1 , 22 sep 2014 18:43

Ik sta in het testament van een oom vermeld als enige erfgenaam. Nu heeft deze oom wel vastgoed, maar momenteel te weinig liquide middelen. Er zijn allerlei constructies denkbaar, ik zou ook gewoon rekeningen kunnen betalen, maar dat is niet wenselijk om redenen die wat te ingewikkeld zijn om hier uiteen te zetten. De eenvoudigste oplossing is volgende: ik wil best wel geld op zijn rekening overschrijven, maar het zou dom zijn hierop dan successierechten te moeten betalen als er iets met hem gebeurt en het geld terug naar mij gaat.

Maak even abstractie van wat er fout kan gaan op persoonlijk gebied, maar puur wettelijk gezien: kan ik dit doen in de vorm van een persoonlijke lening? Ik leen hem bijv. 15.000€, volgens de regels vastgelegd op papier en overgeschreven op de rekening. Moest hij komen te overlijden, kan ik dan eerst die 15.000€ "terugvorderen" alvorens de successierechten berekend worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 22 sep 2014 19:24

Is het overlijden nakend? U kan hem een onderhandse lening geven. Zorg voor voldoende documenten en een bewijs dat u hem het geld hebt gestort. Bij zijn overlijden is dat bedrag een schuld van de nalatenschap , die de totaliteit vermindert. Dat bedrag moet u in eerste instantie worden terugbetaald , zodat er geen successierechten moeten op betaald worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

AnneG
Topic Starter

#3 , 24 sep 2014 08:00

Bedankt Wanton. Dat is het principe wat ik in gedachten had. Het overlijden is (hopelijk) niet nakend, maar dat verandert niets aan het principe, neem ik aan. We zouden misschien de terugbetaling van het kapitaal 5 jaar kunnen uitstellen (wel interesten in die tijd). Na 5 jaar kan er desnoods nog met een nieuwe onderhandse lening gewerkt worden.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”