vruchtgebruik

AB80
Topic Starter

vruchtgebruik

#1 , 12 okt 2014 22:18

Beste,

In 2006 kochten mijn ex en ik samen een huis. We waren op dat moment wettelijk samenwonend. We maakten een document op dat we elkaar na ons overlijden het vruchtgebruik van de woning zouden geven. Intussen zijn er twee kinderen gekomen in 2008 en 2010. In 2011 gingen we echter uit elkaar. Ik kocht hem uit en ben nu eigenaar van de woning. Echter, dat betreffende document bestaat nog steeds. Als ik kom te overlijden heeft hij dus recht op vruchtgebruik van de woning..... Klopt dat nog steeds? En moet ik dat dus ergens ongedaan zien te maken (dat hebben we niet bij de notaris ingevuld, maar gewoon zelf handgeschreven, gedateerd en getekend in verschillende originele exemplaren. Geen idee waar die allemaal zijn en hoeveel het er waren...)? Of: geldt dat niet meer van zodra er kinderen in het spel zijn? Als ik kom te overlijden gaat alles automatisch naar mijn kinderen, niet? En wat als ze op dat moment nog minderjarig zijn?

Alvast heel hard bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 12 okt 2014 22:22

Uw kinderen erven van u. Dat document voor het vruchtgebruik dient u door een nieuw document te herroepen. Simpelweg : ik herroep hiermee alle vroeger testamenten en wilsbeschikkingen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

AB80
Topic Starter

#3 , 14 okt 2014 21:06

Aha, dat gaat blijkbaar vlotjes. Merci!
Moeten we dat dan allebei doen (ex en ik) of volstaat het dat enkel ik dat doe?

Merci!

Reclame

AB80
Topic Starter

#4 , 21 okt 2014 12:40

Aha, dat gaat blijkbaar vlotjes. Merci!
Moeten we dat dan allebei doen (ex en ik) of volstaat het dat enkel ik dat doe?

Merci!

Iemand een idee hoe dit zit aub?

Bedankt!!!

duma

#5 , 21 okt 2014 15:32

Een wilsbeschikking is steeds persoonlijk; dat kan niet van twee personen te samen zijn.

U dient dus uw wilsbeschikking te herroepen.

Uw ex hoeft in feite niets te doen, want hij is geen eigenaar meer van het huis en het valt dus ook niet in zijn nalatenschap.

AB80
Topic Starter

#6 , 23 okt 2014 13:14

Super! Bedankt!!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”