Beste ,
Ik zit in de volgende situatie. Mijn tante ( 90 jaar ) is sinds een maand in een rusthuis opgenomen en dement.
Zij heeft geen kinderen. 1 broer is overleden, de andere broer ( mijn vader) leeft nog.
Toen ik mijn nicht vroeg wat er met mijn tante haar huis ging gebeuren vertelde ze me dat er een testament is opgemaakt met haar als enige erfgenaam en dat zij dat wel ging afhandelen.
Als het testament bestaat ( ik ga het opvragen) dan zal ik mij hierbij neerleggen.
Wat mij echter achterdochtig maakt is dat ze steeds zit te klagen over die 60 à 70 % successierechten/erfbelasting die zij zal moeten betalen.
Ze zegt ook dat ze momenteel borg staat voor de opvang van mijn tante in het rusthuis.
Terwijl ze eerst zei dat mijn tante een 30.000 € spaargeld heeft om haar pensioen aan te vullen voor het rusthuis te betalen.
Nu vroeg ze mijn vader ( 87 jaar - begin dementerend) om een document in te vullen om haar de wettelijke volmacht te geven.
Dit document wil ze dan samen met een attest van de dokter (dementie tante) opsturen naar het vredegerecht.
Als hij dit document ondertekend, kan zij dan over 1 à 2 jaar het huis verkopen en het geld hiervan beheren/opdoen?
Ik heb namelijk een vermoeden dat ze hiermee probeert om later de successierechten/erfbelasting te omzeilen.
Alvast bedankt voor jullie feedback.