Dit bedrag heb je als naakte eigenaar minder bij een te verdelen erfenis, dus....

Wat bedoel je eigenlijk?Kan je, bij afkoop vruchtgebruik, deze te betalen som in mindering brengen bij nalatenschap ?
Dit bedrag heb je als naakte eigenaar minder bij een te verdelen erfenis, dus....![]()
Of u vandaag een zak chips, een meloen of vruchtgebruik koopt staat volledig los van toekomstige erfenissen.Bv. Ik (naakte eigenaar) koop vruchtgebruik van woning af, maar heb nog een tegoed t.o.v. andere kinderen op volgende nalatenschap. Wordt mijn tegoed dan nog groter of maakt dat geen verschil ?
dan zou het vrij dom zijn van die ene zus om alle onkosten van omzetting te dragen. En ook de moeder is dom om haar vruchtgebruik af te staan,..Ik probeer even de situatie uit leggen..
Vader overlijdt - vader & moeder hadden diverse schenkingen gedaan aan 2 zussen, 3de zus heeft naakte eigendom van ouderlijke woning. Na de dood van vader blijkt er een groot verschil tussen schenkingen van zus 1, 2 en 3. Zus 3 heeft een veel kleiner deel gehad dan zus 1 & 2.
Nu wil zus 3 moeder uitkopen om niet eeuwen nog te moeten wachten op haar deel, maar door de afkoop (bij akkoord) van vruchtgebruik wordt zus 3 haar tekort nog groter, omdat ze een grote som geld moet neertellen voor iets wat van haar al zou moeten zijn terwijl ze nog een hoop tegoed heeft t.o.v. zus 1 & 2.
Kan zus 3 bij overlijden moeder en vereffening nalatenschap, haar tekort + som afkoop vruchtgebruik eisen ?