Hallo, ik heb een vraag waarvoor ik eerst de situatie zo kort mogelijk zal schetsen.
Mijn tante overleed 2 jaar geleden. Zij heeft 33 jaar samengewoond met mijn onkel ( niet gehuwd ) MAAR zij stonden niet samen gedomicilieerd. Ze hebben ook samen twee appartementen gekocht en een auto, maar dit alles stond op naam van mijn tante, alhoewel mijn onkel mee heeft afbetaald. Bij haar overlijden, heeft hij samen met de dochter van mijn tante (die dus niet zijn eigen dochter is) 40 000 € van de lopende rekening gehaald. Op dat moment heeft de dochter van mijn tante gezegd dat hij deze mocht houden, maar is enkele dagen daarna op haar beslissing teruggekomen. Daar mijn onkel het geld niet meer wou teruggeven, omdat hij vond dat hij na 33 jaar samenwonen en voor alles mee betaald te hebben ook recht had op een deel van de rekening is dit in proces gegaan.Verschillende mensen hebben getuigenissen afgelegd om te bewijzen dat zij wel degelijk 33 jaar lang samen hebben geleefd en dat mij onkel dus ook voor alles heeft meebetaald maar toch hebben we nu vernomen dat hij het proces verliest bij gebrek aan bewijs. Hij moet de dochter van mijn tante het bedrag van 40 000 € terugbetalen alsook bijkomende kosten ( samen zo'n 45000 €)
Nu komt mijn vraag : als hij het geld van zijn rekening haalt en het gewoon weggeeft, dan is er geen geld meer. Wat gebeurt er dan? Wij hebben vernomen dat er dan beslag zou gelegd worden op zijn pensioengeld. Hij heeft zo'n 900 € pensioen per maand. Hoeveel kunnen ze dan in beslag nemen? En is het dan zo dat hij dan gewoon maandelijks afbetaalt? En moest hij komen te overlijden?
Mogen zijn kinderen dan gewoon de erfenis weigeren? Of zijn zij verplicht om dit verder af te betalen?
Alvast bedankt,