vastgoed erven van grootouders / schenking aanvragen?

Lexys84
Topic Starter

vastgoed erven van grootouders / schenking aanvragen?

#1 , 16 nov 2014 08:40

Beste,

Wij zouden graag wat informatie bekomen over onderstaande situatie.

Mijn zus en ik zijn de 2 erfgenamen van onze grootouders, aangezien onze vader (enig kind van onze grootouders in kwestie) 10 jaar geleden overleden is. Onze grootouders zijn nog heel gezond en bezitten een appartement waar ze momenteel wonen.

Onze vraag is de volgende:
Is er een mogelijkheid om in dit geval in de vorm van een schenking of een ander mechanisme de kosten die de overleidens van onze grootouders in de hopelijk verre toekomst met zich mee zullen brengen te drukken? Dit met blijvend vruchtgebruik van het appartement voor onze grootouders.
Indien dit mogelijk is, is er dan ook een clausule in te bouwen waarin staat dat wanneer onze grootouders naar een rusthuis zouden gaan, er in geval van fincanciële tekortkomingen bijgeschoten moet worden door ons?

Alvast bedankt voor uw antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 nov 2014 13:49

Ik denk dat de vererving van het appartement misschien nog wel de goedkoopste oplossing wordt.
Indien wordt overgegaan tot schenking , zal een OCMW nooit de kosten van het rusthuis dragen. Die zijn bij schenking steeds voor de krijger.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”