#2 , 05 sep 2007 09:55
In de veronderstelling dat er geen testamenten bestaan en dat er geen huwelijkscontract noch gifte tussen echtgenoten bestaan.
Gemeenschappelijk vermogen (GV)=
huis
beide spaarrekeningen (tenzij uw man kan bewijzen dat het geld op de spaarrekening op zijn naam geld is dat hij bezat voor het huwelijk of dat hij heeft ge?rfd (om het even wanneer))
Eigen vermogen van de echtgenoten: geen
Eigen vermogen dochter : spaarrekening
1) bij het overlijden van onze dochter
erft U en uw man elk de 1/2 in volle eigendom
2) bij het overlijden van mijn echtgenoot
wordt het GV in 2 gedeeld. De 1/2 blijft bij U; van de andere 1/2 krijgt U het levenslang vruchtgebruik. Uw dochter erft de blote eigendom van de laatstgenoemde 1/2.
3) bij het overlijden van mijn echtgenoot en dochter samen (vb auto-ongeval)
In dat geval erven zij niet van elkaar.
U erft 100% van uw dochter en 100% van uw man.
Enkel indien hij een eigen vermogen zou bezitten (die 2de rekening), erft U slechts het vruchtgebruik van dat eigen vermogen en erven zijn familieleden de blote eigendom er van. Die ene ouder dan 1/4 blote eigendom en de 4 broers verdelen de 3/4 blote eigendom. (leeft die ouder niet meer: elke broer dan 1/4 blote eigendom).
In beide gevallen (hij heeft een eigen vermogen of niet) bekomt U het volledig GV.
Bedenk dat hij evt. een eigen vermogen kan bijkrijgen bij overlijden van die ouder of van een tante/oom...
Dit is eenvoudig op te lossen, kostprijs nul.
Hij schrijft eigenhandig met stylo of pen op een velletje papier:
"Ik ondergetekende .... geboren op ... te ... herroep alle vorige uiterste wilsbeschikkingen die ik zou hebben gemaakt en stel aan, enkel voor het geval ik bij mijn overlijden geen afstammelingen zou nalaten, als algemeen legataris mijn echtgenote ... geboren op ..., voor zover dit huwelijk nog niet werd ontbonden.
Te ... op ... (datum voluitschrijven).
(handtekening)"
Op die manier sluit hij zijn ouder, broers en hun kinderen uit.
Leeft de dochter nog bij zijn overlijden of heeft ze ondertussen (klein)kinderen, dan gebeurt er niets.
Bent u ondertussen van elkaar gescheiden, dan gebeurt er niets.
Uw vraagstelling is goed.
Zolang er een dochter is, zal zij uiteindelijk alles erven van U beiden.
Maar inderdaad, zonder kinderen komt zijn familie heel wat "dichterbij".
Alleen al om praktische redenen kunt U zo een testament maken (ja, U ook) want van zodra er een eigen vermogen is (de kleren, de juwelen, ...) worden die broers betrokken bij de erfenisaangifte. De fiscus zal eisen dat zij meetekenen enz. al krijgen ze minder dan een appel en een ei.
Waren al mijn klanten maar zo voorzienig.