wie erft wat ?

barbara
Topic Starter

wie erft wat ?

#1 , 04 sep 2007 15:16

Huidige situatie : gehuwd onder het wettelijk stelsel, ??n ongehuwde meerderjarige dochter
Huidig vermogen echtgenoten : 1 eigendom (huis, aangekocht tijdens het huwelijk), gezamelijke spaarrekening, spaarrekening op naam van echtgenoot (geopend tijdens huwelijk)
Huidig vermogen dochter : spaarrekening op haar naam

Wie erft wat in volgende situatie :

1) bij het overlijden van onze dochter

2) bij het overlijden van mijn echtgenoot

3) bij het overlijden van mijn echtgenoot en dochter samen (vb auto-ongval)
Info bij situatie 3 = mijn echtgenoot heeft nog 1 ouder in leven en 4 broers
Kan mijn schoonfamilie in dit geval aanspraak maken op enige erfenis en zo ja is er een manier om dit te voorkomen ?

Bij voorbaat dank voor een antwoord / reactie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 05 sep 2007 09:55

In de veronderstelling dat er geen testamenten bestaan en dat er geen huwelijkscontract noch gifte tussen echtgenoten bestaan.

Gemeenschappelijk vermogen (GV)=
huis
beide spaarrekeningen (tenzij uw man kan bewijzen dat het geld op de spaarrekening op zijn naam geld is dat hij bezat voor het huwelijk of dat hij heeft ge?rfd (om het even wanneer))

Eigen vermogen van de echtgenoten: geen

Eigen vermogen dochter : spaarrekening

1) bij het overlijden van onze dochter
erft U en uw man elk de 1/2 in volle eigendom

2) bij het overlijden van mijn echtgenoot
wordt het GV in 2 gedeeld. De 1/2 blijft bij U; van de andere 1/2 krijgt U het levenslang vruchtgebruik. Uw dochter erft de blote eigendom van de laatstgenoemde 1/2.

3) bij het overlijden van mijn echtgenoot en dochter samen (vb auto-ongeval)
In dat geval erven zij niet van elkaar.
U erft 100% van uw dochter en 100% van uw man.
Enkel indien hij een eigen vermogen zou bezitten (die 2de rekening), erft U slechts het vruchtgebruik van dat eigen vermogen en erven zijn familieleden de blote eigendom er van. Die ene ouder dan 1/4 blote eigendom en de 4 broers verdelen de 3/4 blote eigendom. (leeft die ouder niet meer: elke broer dan 1/4 blote eigendom).
In beide gevallen (hij heeft een eigen vermogen of niet) bekomt U het volledig GV.

Bedenk dat hij evt. een eigen vermogen kan bijkrijgen bij overlijden van die ouder of van een tante/oom...

Dit is eenvoudig op te lossen, kostprijs nul.

Hij schrijft eigenhandig met stylo of pen op een velletje papier:

"Ik ondergetekende .... geboren op ... te ... herroep alle vorige uiterste wilsbeschikkingen die ik zou hebben gemaakt en stel aan, enkel voor het geval ik bij mijn overlijden geen afstammelingen zou nalaten, als algemeen legataris mijn echtgenote ... geboren op ..., voor zover dit huwelijk nog niet werd ontbonden.
Te ... op ... (datum voluitschrijven).
(handtekening)"

Op die manier sluit hij zijn ouder, broers en hun kinderen uit.
Leeft de dochter nog bij zijn overlijden of heeft ze ondertussen (klein)kinderen, dan gebeurt er niets.
Bent u ondertussen van elkaar gescheiden, dan gebeurt er niets.

Uw vraagstelling is goed.
Zolang er een dochter is, zal zij uiteindelijk alles erven van U beiden.
Maar inderdaad, zonder kinderen komt zijn familie heel wat "dichterbij".

Alleen al om praktische redenen kunt U zo een testament maken (ja, U ook) want van zodra er een eigen vermogen is (de kleren, de juwelen, ...) worden die broers betrokken bij de erfenisaangifte. De fiscus zal eisen dat zij meetekenen enz. al krijgen ze minder dan een appel en een ei.

Waren al mijn klanten maar zo voorzienig.

barbara
Topic Starter

#3 , 05 sep 2007 10:27

Dank voor het snelle antwoord !

Toch nog 2 vraagjes :

1) het testament wat u voorstelt, moet dit ergens geregistreerd worden en zo ja waar, eventuele kosten ?

2) wat houdt het vruchtgebruik in op die rekening op zijn naam waar zijn familie eventueel de naakte eigendom van zouden erven, betekent dit dat het geld geplaatst wordt op hun naam en ik enkel gebruik kan maken van bijvoorbeeld de interesten en niet aan het kapitaal kan ?

Beter voorkomen dan genezen zou ik zeggen !

Reclame

wolf2

#4 , 05 sep 2007 18:27

Dergelijk eigenhandig testament moet U nergens laten registreren of bewaren. Aangezien U de enige bent die er voordeel bij heeft en alleen maar als U langer leeft dan uw man, bewaart U het gewoon zelf.

Na zijn overlijden (en voor zover nodig volgens de omstandigheden dan) zal van dit testament een proces-verbaal moeten worden opgemaakt door een notaris; die notari?le akte moet worden geregistreerd.

De mogelijkheid bestaat dat U dergelijk testament laat bewaren bij een notaris; dan komt het sowieso vroeg of laat boven water bij zijn overlijden. Prijs onbekend.

Het wordt geplaatst op de namen van alle blote eigenaars ?n van de vruchtgebruiker. De bank doet de interesten toekomen bij de vruchtgebruiker. U kan inderdaad niet beschikken over het kapitaal.

Bij uw overlijden worden zijn broers dan volle eigenaar.

Hij kan nu ook overwegen een roerende schenking te doen als vooschot op erfenis aan de dochter, eventueel met voorbehoud van het vruchtgebruik voor hem (maar in elk geval met bedongen terugkeer) (3% definitieve schenkingsrechten). Elke bank kan U daar bij helpen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”