Hetgeen hier dus belangrijk is: Is er een huwelijkscontract met langs-leeft-clausule?
Daarvan hangt alles af.
Indien ja: dan erft enkel de familie v/d langstlevende.
Indien nee: dan erft elke familie bij overlijden van hun familielid in naakte eigendom. De langslevende behoudt wel sowieso het vruchtgebruik.
Klopt dit echt ? Ik dacht dat heel die dinges van 'naakte eigendom' en 'vruchtgebruik' enkel voor de 1e graad erfgenamen was ?
Laat ons nu eens fictief stellen dat er gewoon in gemeenschap gehuwd is, geen contracten, geen testamenten. Geen naaste familie ook, enkel aan beide kanten wat familieleden van het 37e knoopsgat. Als één van beiden dan sterft, dan gaat de naakte eigendom van de helft van de gemeenschap naar dat familielid van het 37e knoopsgat ???
Als dat effectief zo is, vind ik dat héél erg voor diegene die dan overleeft...
Wat als die dan de woning wil verkopen om bvb naar een zorgflat te gaan ? Dan is die ineens de helft kwijt ?
Wat als de overlevende de gemeenschappelijke spaarrekening wil aanspreken voor bvb een nieuwe auto of een zware kost aan de woning ???
Terug naar het echte gezin, ervan uit gaande dat die langst-leeft-clausule er is. Er is weinig contact met de nicht van de man, hoogstens een nieuwjaarskaartje. Met de (schoon)zus en haar gezin is er wel een goed contact.
Ik ben ervan overtuigd dat de mensen zelf niet beseffen dat enkel de familie van de langstlevende zal erven. Ze denken dat alles hoe dan ook naar de (schoon)zus of diens kinderen zal gaan als beiden komen te overlijden.
En ge kunt zoiets moeilijk gaan vragen hé
En wat als ze nu samen zouden overlijden, ik zeg maar wat, in een auto-ongeluk ?