successierechten omzeilen, maar hoe?

keithmoon
Topic Starter

successierechten omzeilen, maar hoe?

#1 , 05 sep 2007 20:48

Mijn ouders hebben drie zoons en een eigen huis. Nu wil mijn moeder appartementen (laten) bouwen naast haar huis ten einde:
1. er z?lf ??n te betrekken;
2. de overige weg te schenken (het gaat wsch. om 6 stuks).

Is het juist geredeneerd dat zij die appartementen evtl. bij leven aan de drie kinderen kan schenken (om successierechten te vermijden) indien zij nog drie jaar in leven blijft? En schelen de schenkingsrechten aanzienlijk met de erfenisrechten?

En is het ideale systeem dat zij haar eigen huis in hypotheek zet bij de bank (bank wordt eigenaar) en dat zij een hypothecaire lening aangaat bij diezelfde bank zodat die bank ?n eigenaar wordt van haar oorspronkelijke huis ?n (voorlopige) eigenaar v/d appartementen zodat, bij evtl. overlijden van mijn ouders, de Staat g??n aanspraak kan maken op die onroerende goederen als zijnde eigendom van mijn ouders noch van ons, de kinderen? Als de appartementen dan afbetaald zijn, zouden mijn ouders die dan aan hun resp. kinderen kunnen schenken?

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 06 sep 2007 09:03

De goedkoopste manier waarmee uw ouders hun geld bij de kinderen kunnen krijgen is via een handgift of bankgift, die ze niet laten registreren (is niet verplicht) maar waar ze wel een semi-vaste datum bekomen (elke bank kan u vertellen hoe dat te doen; zoniet overschrijving zonder mededeling en wederzijdse aangetekende brieven). Als ze dan nog 3 jaar leven: nul euro.

Als het 3% mag kosten, definitief belast in alle opzichten:
laat dergelijke schenking registreren.

Het is g??????n goed idee om eerst hun geld om te zetten in onroerende goederen en die dan te schenken: v???l hogere tarieven + nog eens meegenomen in de berekening (voor de aanslagvoet) als ze binnen de drie jaar sterven.

Het begrip hypotheek zit anders in elkaar dan u denkt.
Op mijn bijlange-nog-niet-afbetaald huis zit een hypotheek; toch ben ik de enige eigenaar (en zal mijn erfgenaam successierechten betalen).

Het zou kunnen dat U verwart met de uit de VS overgewaaide opeethypotheek; dat is helemaal iets anders en lijkt veel meer op wat wij verkoop op lijfrente noemen.
Maar dat doet er allemaal niet toe nu u weet hoe u 0 of 3% moet betalen.
Op de genoemde schenkingen bestaan tal van voorwaarden en modaliteiten die u allemaal zou moeten overwegen vooraf: zie de site van het Belgisch Notariaat: die hebben een brochure daarover.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”