kinderen verantw. voor schulden ouders?

SoG
Topic Starter

kinderen verantw. voor schulden ouders?

#1 , 06 sep 2007 15:35

Hallo,

Mijn ouders hebben vroeger een eigen zaak gehad die failliet gegaan is. Ze zijn getrouwd met scheiding van goederen, maar ik vermoed dat op een of andere manier de ene borg heeft gestaan voor de andere want ze hebben beide jarenlang moeten afbetalen, en doen dat nu nog. Enkel mijn vader heeft veel meer schulden dan mijn moeder. Mijn moeder bezit nog een deel van een huis en appartement uit de erfenis van haar vader.

Mijn vraag: is het op een of andere manier mogelijk dat die schulden van mijn vader overgaan op de kinderen? Ik vermoed door de erfenis te aanvaarden dat ik ook de schulden op mij neem? Ik moet dus enkel de erfenis van mijn vader weigeren, of kan ik op een of andere manier (ook wanneer hij nog leeft) verplicht worden de schulden (mee) te betalen? Stel dat hij ze niet meer kan betalen en geen eigen middelen heeft: zijn wij als kinderen verplicht op te draaien voor die situatie (soort onderhoudsplicht)?

En als mijn vader overlijdt, dan kan mijn moeder toch zijn erfenis weigeren om te vermijden dat ze de schulden overneemt, of niet?

Bedankt voor alle tips in deze moeilijke materie!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 08 sep 2007 09:45

Het aanvaarden van vaders nalatenschap omvat zowel de lasten als de baten.Op een andere wijze kunnen de schulden van uw vader niet overgaan op zijn kinderen.Ook moeder kan vaders nalatenschap verwerpen krachtens art.784 e.v. Burgerlijk Wetboek.

?Art.205.De kinderen zijn LEVENSONDERHOUD verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die behoeftig zijn.?(Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

SoG
Topic Starter

#3 , 13 sep 2007 11:32

Hartelijk dank voor uw antwoord!

"De kinderen zijn LEVENSONDERHOUD verschuldigd aan hun ouders"...is er geen enkele manier om deze verplichting te beperken of eraan te ontkomen?

Mijn vader is zich al lange tijd financieel dieper en dieper in de problemen aan het werken, hij heeft geen werk meer, krijgt een uitkering maar die is al erg gezakt, hij weigert aangeboden werk of komt niet opdagen, betaalt rekeningen niet, leent geld van zijn kinderen dat hij nooit terugbetaalt, liegt en manipuleert om de waarheid te verhullen, er is bijna geen contact meer,...het gaat van kwaad naar erger :cry:

Ik wil gerust instaan voor het onderhoud van mijn moeder, maar mijn vader verdient dit echt niet. Kan met de houding van mijn vader op een of andere manier geen rekening gehouden worden zodat hij niet meer denkt dat hij kan doen wat hij wilt omdat ik als kind later toch voor hem moet opdraaien?

Bedankt!

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”