Hallo,
Mijn ouders hebben vroeger een eigen zaak gehad die failliet gegaan is. Ze zijn getrouwd met scheiding van goederen, maar ik vermoed dat op een of andere manier de ene borg heeft gestaan voor de andere want ze hebben beide jarenlang moeten afbetalen, en doen dat nu nog. Enkel mijn vader heeft veel meer schulden dan mijn moeder. Mijn moeder bezit nog een deel van een huis en appartement uit de erfenis van haar vader.
Mijn vraag: is het op een of andere manier mogelijk dat die schulden van mijn vader overgaan op de kinderen? Ik vermoed door de erfenis te aanvaarden dat ik ook de schulden op mij neem? Ik moet dus enkel de erfenis van mijn vader weigeren, of kan ik op een of andere manier (ook wanneer hij nog leeft) verplicht worden de schulden (mee) te betalen? Stel dat hij ze niet meer kan betalen en geen eigen middelen heeft: zijn wij als kinderen verplicht op te draaien voor die situatie (soort onderhoudsplicht)?
En als mijn vader overlijdt, dan kan mijn moeder toch zijn erfenis weigeren om te vermijden dat ze de schulden overneemt, of niet?
Bedankt voor alle tips in deze moeilijke materie!