begrafeniskosten dragen na weigering erfenis

maren_leben
Topic Starter

begrafeniskosten dragen na weigering erfenis

#1 , 07 sep 2007 12:29

Mijn schoonvader hebben we al jaren niet meer gezien. we willen hem ook nooit meer zien door dingen die in het verleden zijn gebeurd.

We weten dat we de erfenis kunnen weigeren bij de rechtbank van eerste aanleg. Iemand had ons ook verteld dat we dit bij de notaris moeten laten doen, maar is dit wel nodig??

Nu vroegen we ons dus ook af hoe het zit met de kosten voor de begrafenis.Zoals ik hier op het forum lees, worden de kinderen opgezadeld met de schulden van de begrafenis. Begrijp ik dit goed?

Als hij binnen zoveel jaren sterft, moeten zijn 3 kinderen (waar hij al jaren geen contact meer mee heeft) de kosten voor de begrafenis dragen?

Hij heeft altijd schulden gehad en zal die dan ook nog hebben, want hij kan totaal niet met geld omgaan. Daarom zullen we dus ook de erfenis weigeren. Ik weet dat het OCMW ook begrafenissen regelt voor personen die in een moeilijke situatie zaten. Kunnen we er niet voor zorgen dat zijn begrafenis ook door het OCMW wordt geregeld?

en wat zijn de gevolgen als we weigeren de kosten te dragen voor de begrafenis?

Bedankt voor jullie antwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 07 sep 2007 19:35

Antwoord op een deelvraag:

We weten dat we de erfenis kunnen weigeren bij de rechtbank van eerste aanleg. Iemand had ons ook verteld dat we dit bij de notaris moeten laten doen, maar is dit wel nodig??

Nee, dat is zinloos. Trouwens: welke notaris zou dat dan wel zijn?
Verwerpen op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg geldt voor de ganse wereld.

j.demoor

#3 , 09 sep 2007 08:53

?Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die behoeftig zijn.?(Burgerlijk Wetboek).

?De verwerpende erfgerechtigde kan toch gehouden zijn tot het betalen van de begrafeniskosten.Deze verplichting bestaat slechts voor zover de decujus behoeftig was en de begrafeniskosten in verhouding zijn tot het vermogen van de schuldenaar?(Gent 4 juni 2002,R.W.2003-04,350-351).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

sniper

#4 , 10 sep 2007 21:14

?Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die behoeftig zijn.?(Burgerlijk Wetboek).
ging dit niet veranderen?
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”