vruchtgebruik

maugham
Topic Starter

vruchtgebruik

#1 , 07 sep 2007 13:19

Mijn ouders hebben nu het vruchtgebruik over een woning die eigendom is van de kleinkinderen; kunnen mijn ouders afstand doen van hun vruchtgebruik en dit aan mij, hun dochter, overmaken maw dat ik dus het vruchtgebruik heb over de woning in plaats van zij.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 09 sep 2007 08:51

?Art.579.Vruchtgebruik wordt gevestigd door de wet of door de wil van de mens.?(Burgerlijk Wetboek).

De vruchtgebruiker kan zijn vruchtgebruik vervreemden,doch voor niet langer dan hij het zelf bezit.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

wolf2

#3 , 09 sep 2007 21:51

Zij kunnen U het vruchtgebruik verkopen of schenken. U wordt dan de vruchtgebruiker maar het vruchtgebruik blijft gevestigd op hun hoofd. Het houdt dus op bij het overlijden van de langstlevende van de ouders.

Als U eerder zou sterven dan de langstlevende van uw ouders, dan valt het vruchtgebruik in uw nalatenschap. Dat is een uitzonderlijke situatie (in praktijk heb ik ze nog nooit tegengekomen) want meestal zijn "vruchtgebruiker" en "persoon op wiens hoofd een vruchtgebruik gevestigd is" dezelfde persoon.

"Afstand doen" zou betekenen dat de kleinkinderen volle eigenaar worden.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”