Schenking door moeder met mentale problemen

demonen
Topic Starter

Schenking door moeder met mentale problemen

#1 , 25 dec 2014 18:36

Mijn bejaarde moeder is sinds de (zelf-)dood van haar jongste zoon (mijn broer) 1 jaar geleden mentaal zeer zwaar achteruit gegaan, op de rand van krankzinnigheid (waanideeën, een grote doodwens, geen persoonlijke hygiëne, abnormaal gedrag, weinig eten (sommige dagen niks) etc). Dit is ook vastgesteld door zorgverleners van het wit-gele-kruis die haar komen wassen, buren, familie, vrienden, ... Haar huisarts (70 jaar en al meer dan 40 jaar haar arts) zegt dat ze "apart" is maar niet abnormaal. Zij wenst nu al haar bezittingen te schenken aan de zoon van mijn overleden broer en dan naar een rusthuis te gaan. Die jongen staat bekend bij het gerecht voor druggebruik, rijden onder invloed, geweldplegingen en diefstal.
Kan ik haar gedwongen psychiatrische testen laten ondergaan om haar geestesvermogen te laten vaststellen? Kan dat de schenking (als die zich reeds heeft voorgedaan) ongedaan maken of moet dat voor de schenking gebeuren?
Indien zij alles wegschenkt moet ik daarvan op de hoogte gebracht worden door de notaris?
Indien zij alles wegschenkt en in een rusthuis/zorginstelling gaat wonen, moet ik dan nog voor de kosten instaan want zij heeft een klein pensioen?
Moet ik een advokaat nemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 25 dec 2014 19:34

U heeft recht op de helft van haar nalatenschap. Daarin dienen meegeteld te worden alle goederen of gelden die zij ooit heeft weggeschonken. U kan in principe na haar overlijden bezwaar indienen zodat de begunstigde u uw deel terugbetaalt - als hij dat dan nog kan!
een notaris is niet verplicht u op de hoogte te brengen maar hij moet zich vergewissen van haar geestelijke toestand. Bovendien , een goede notaris zal haar van dit voornemen proberen af te brengen en haar voorhouden dit niet zo uit te voeren. Een schenking kan niet worden teniet gedaan , tenzij er aan de vastgestelde voorwaarden niet is voldaan.
Moet ik een advocaat nemen? Jazeker! U dient uw rechten te vrijwaren voor het te laat is. Misschien kan u beter een voorlopige bewindvoerder vragen.
Indien uw moeder zich vrijwillig verarmt door al haar bezittingen weg te schenken, zal het OCMW nooit tussenbeide komen voor de kosten in een rusthuis. Die kosten dienen dan betaald te worden door de begunstigde(n) van de schenking.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 27 dec 2014 13:58

“Art.488/1 De meerderjarige die wegens zijn gezondheidstoestand geheel of gedeeltelijk, zij het tijdelijk, niet in staat is zonder bijstand of andere beschermingsmaatregel zijn belangen van vermogensrechtelijke of niet-vermogensrechtelijke aard zelf behoorlijk waar te nemen, kan onder bescherming worden geplaatst, indien en voor zover de bescherming van zijn belangen dit vereist.Art.492.rechter kan ten aanzien van de persoon bedoeld in de artikelen 488/1 en 488/2 een rechterlijke beschermingsmaatregel bevelen wanneer en in de mate hij vaststelt dat dit noodzakelijk is”(Burgerlijk Wetboek).

‘Haar huisarts (70 jaar en al meer dan 40 jaar haar arts) zegt dat ze "apart" is maar niet abnormaal’

Dit belet u niet de vrederechter gemotiveerd in kennis te stellen van de noodzaak een rechterlijke beschermingsmaatregel te nemen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”