Nog een overlijden, nog een aangifte van nalatenschap

fourton
Topic Starter

Nog een overlijden, nog een aangifte van nalatenschap

#1 , 02 jan 2015 16:05

Met een tussentijd van drie weken is na ons moeder ook haar zus vorige week overleden.
Ze laat haar 90-jarige man achter en hun huwelijk bleef kinderloos. Ze hadden elk een handgeschreven
testament opgemaakt ten voordele van elkaar en daarna naar een familielid,(niet ikke) geschreven zo'n 4 jaar geleden.

Nu is mijn vraag, a) Op wat zal nonkel moeten betalen qua successie?
b) Word het leeftijdscoëfficiënt gebruikt zowel voor het roerend als het onroerend deel te berekenen. (Zou 8 procent zijn?)
c) Dient Het familielid (ver) later bij overlijden nonkel ook nog opnieuw successie te betalen op de totale erfenis?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 jan 2015 18:27

Hangt af van hun huwelijkscontract, alsook van wat ieder geërfd heeft (of geschonken heeft gekregen) tijdens huwelijk en eventueel al bezat voor het huwelijk.
In elk geval moet die man successierechten betalen op wat hij erft.
Wat u hier bedoeldt met leeftijdscoefficient ontgaat me volledig, hier komt geen vruchtgebruik aan te pas.
Ja, als die nonkel overlijdt moet zijn erfgenaam ook erfenisrechten betalen want dat is een andere erfenis (en azal een vreselijk hoog tarief zijn).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 02 jan 2015 19:05

De man zal successierechten betalen op de totale nalatenschap van zijn vrouw, behalve op hetgeen hij erft van de gezinswoning. In principe is dat de volle eigendom van de helft van de woning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

fourton
Topic Starter

#4 , 02 jan 2015 19:50

Nonkel en tante waren getrouwd volgens het wettelijk stelsel. Er is dus geen huwelijkscontract.

Ik wist niet dat hier geen vruchtgebruik aan te pas kwam, vergeef me mijn onwetendheid.

Hartelijk dank voor uw reacties

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”