Boedelbeschrijving - kostprijs

kadeetie
Topic Starter

Boedelbeschrijving - kostprijs

#1 , 13 jan 2015 12:24

Wegens het overlijden van mijn echtgenote en wegens 2 minderjarige kinderen uit ons huwelijk heb ik moeten aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving.

Heeft iemand een idee van de kostprijs van deze boedelbeschrijving door de notaris ?
Kunnen deze kosten in mindering gebracht worden op de aangifte van nalatenschap onder "kosten ten laste van de nalatenschap" ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 14 jan 2015 19:19

Dag Kadeetie

Allereerst mijn oprechte deelneming bij dit groot verlies.

Een boedelbeschrijving is een notariële akte. Zoals gezegd, opgesteld door de notaris.
Een notaris werkt niet voor niets. Hij vraagt ereloon, werkingskosten, opzoekingskosten, laat zich vergoeden voor telefoons, bijeenkomsten, ...

De kostprijs hiervan is moeilijk op voorhand in te calculeren. Alles hangt af van de omvang van alle bezittingen EN schulden. Hoe langer het lijstje wordt, des te duurder.
Houd a.u.b. één ding voor ogen: blijf eerlijk!

De boedelbeschrijving kan je niet laten opnemen als "kosten ten laste van de nalatenschap". Geen enkele notariële activiteit kan je als kosten inbrengen voor de aangifte van de successierechten.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”