woonrechtcertificaat

jmarina
Topic Starter

woonrechtcertificaat

#1 , 16 jan 2015 18:21

Beste forumleden,

Kan iemand me de juiste raad geven aub

Mijn moeder beschikt over een woonrecht certificaat bij het zorgbedrijf Antwerpen met een looptijd van 20j, dit stond op naam van beide ouders nu vader overleden is wil moeder het certificaat op mijn naam zetten hetgeen geen probleem is doch wij willen zeker zijn dat indien er mij iets overkomt voor het overlijden van moeder de enige erfgename dan(mijn dochter) plots het certificaat zou kunnen uitbetalen.
De persoon van het zorgbedrijf zei me ga naar de notaris voor een papier (??) waar in staat "langstlevend vruchtgebruik voor mevrouw .....)
Weet iemand waar ik juist moet naar vragen het betreft geen testament of schenking enkel een officieel document voor het vruchtgebruik

alvast bedankt
marina

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 16 jan 2015 22:48

Als het certificaat op uw naam komt te staan, en U overlijdt eerder dan uw moeder, dan beslist uw dochter of het wordt verdergezet omdat het in uw erfenis belandt.
Om te vermijden dat uw dochter kiest voor het geld, zou er een levenslang vruchtgebruik moeten komen voor uw moeder. Daar heeft U geen notaris voor nodig. Dus sorry, ik weet niet wat er bedoeld wordt.

Iemand anders ?

http://www.zorgbedrijf.antwerpen.be/veelgestelde-vragen" onclick="window.open(this.href);return false;

jmarina
Topic Starter

#3 , 17 jan 2015 08:58

bedankt Wolf zo dachten wij het ook eerst maar de erfgenamen kunnen wel beslissen wat ze er mee doen ook als de bewoner nog in leven is (dus de niet certificaathoeder)
"De certificaathouder is niet de begunstigde bewoner:
Het certificaat blijft verder bestaan en u kunt als bewoner in de flat blijven wonen zolang het certificaat loopt. Het woonrechtcertificaat komt in de erfenis terecht van de overleden certificaathouder. De erfgenamen beslissen over de voortzetting van het woonrechtcertificaat."
op het certificaat staat mijn moeder al wel bewoner ingeschreven, maar volgens het zorgbedrijf is dat niet voldoende als bewijs va vruchtgebruik ik weet het ook niet men zei het me gisteren pas

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”