Testament/Praktisch

PV®
Topic Starter

Testament/Praktisch

#1 , 04 okt 2007 00:11

Hoi,
Mijn vader is overleden en heeft een testament nagelaten.We zijn nog met 2 broers als enige erfgenamen.
Testament:
ik citeer:
Ik ondergetekende "mijn vader"
"straat" "postcode" "stad"
herroep alle testamenten voor deze gemaakt.
Ik stel mijn zoon( = mijn broer) "naam" aan als mijn algemene legataris aan.
Wie ik het grootste beschikbare gedeelte van mijn nalatenschap vermaak.
Aldus opgesteld te "stad" "datum"
handtekening.

Dit betreft een eigenhandig geschreven testament en naar mijn inzien volledig in orde.Wat ik ook al begrepen heb is dat mijn broer 2/3 van de nalatenschap zal erven en ik 1/3 (verbeter me indien fout).
Nu mijn vraag is ; moet ik iets op papier zetten of iets "doen" om op mijn 1/3 aanspraak te maken of komt dit vanzelf in orde?
Als beide partijen akkoord gaan met het testament,hoelang is dan de gemiddelde termijn voordat de gelden vrijkomen?
Als er nog rekeningen nakomen,buiten die van de begraveniskosten, is dan de verdeling ook evenredig 2/3--1/3?.
Misschien dat er nog vragen nakomen waar ik later op kom.
Toch met dank bij voorbaat
PV®

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 04 okt 2007 14:55

Slechts gedeeltelijk antwoord.

Het testament is raar in die zin dat hij een algemeen legataris (AL) aanstelt en dan zegt dat die maar het grootst beschikbaar deel geeft.

Normaal in mijn ogen is dat hij een AL aanstelde en gedaan.
Het is dan aan de reservataire erfgenaam (U) om bij de notaris (belast met de vereffing-verdeling) de inkorting te vragen, zodat U 1/3 bekomt.

Maar de bedoeling is duidelijk en als niemand bezwaar heeft om te verdelen volgens 2/3 - 1/3, dan zal dat zo gebeuren;

Passiefverdeling = actiefverdeling in dit geval.

PV®
Topic Starter

#3 , 04 okt 2007 15:40

Dus als ik het goed begrijp moet ik schriftelijk niets ondernemen naar de notaris toe om aanspraak te maken op mijn gereseveerd deel van 1/3? Indien ik akkoord ga met deze regeling gaat alles automatisch zo verlopen?
PV®

Reclame

wolf2

#4 , 04 okt 2007 22:56

Sorry, ik was niet duidelijk genoeg.
Ik bedoelde: het zal uiteindelijk zo verlopen: er zijn maar 2 belanghebbenden dus als die akkoord gaan, is iedereen akkoord.
Maar ik durf niet zeggen of U nu de inkorting moet vragen (bij de notaris) of niet, ik weet het niet.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”