erven de kinderen bij overlijden ouder?

viebe
Topic Starter

erven de kinderen bij overlijden ouder?

#1 , 06 jun 2015 15:25

Mijn vader is vijf jaar geleden gestorven aan ziekte.
Ik heb een oudere broer en een moeder, allebei in leven.
Er was naar t schijnt enkel een groepsverzekering, bij het overlijden van papa.
Verder niets. Mama beheerde/bezat alle centen van papa en ook die van papas firma.
Zij deed ook alle betalingen. Papa wist zogoed als niets van papierwerk, hij maakte nog net zijn offertes en facturen wel zelf.

Broer erfde denk ik niets en ik absoluut niets, broer heeft dan wel firma waar hij samen inzat met papa overgenomen, alle machines en dit en dat.
Hij zette de zaak verder en heeft nu vijf jaar later nog steeds die zaak. een BVBA.
Over deze vijf jaren liep niet alles goed rond het betalen van kosten en facturen van de firma... Dus wat deed mama, ze pompte er een 100.000 euro van haarzelf persoonlijk in. Is dit een verdoken erfenis ofzoiets?

En klopt dat allemaal dat ik niets kreeg? Is dit normaal in dit geval?
Er was enkel een groepsverzekering... Kan iemand me zeggen wat dit is??

Misschien was er nog een klein klein bedragje maar ja daar ga ik nu niet over zagen hehe
Dat zie ik later nog wel. Maar ik worstel toch met dit geheel al een tijdje....

Danku alvast voor reacties!

Ik durf eigenlijk niet zo goed bellen naar de notaris want ja ik heb een licht vermoeden dat die niet eerlijk gaat zijn.... en ik heb thuis gezocht achter papieren maar ik snap er niets van , en ik vind er niet echt veel van

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 06 jun 2015 19:35

Misschien was er wel een "sterfhuisclausule" waarbij uw vader alles aan uw moeder heeft nagelaten?

wolf2

#3 , 06 jun 2015 20:33

Je moet een onderscheid maken tussen de erfenis van je vader en de toekomstige erfenis van je moeder.

Ik veronderstel dat je met vader en moeder en broer de normale situatie bedoelt; geen tweede huwelijken en geen half- of nulbroer.

Wellicht was je ook meerderjarig toen je vader stierf.

De meeste mensen in België zijn getrouwd met een stelsel van gemeenschap van goederen: alles wat ze verdienen wordt gemeenschappelijk. De echtgenoten kunnen dan ook overeenkomen in een huwelijkscontract dat bij het eerste overlijden ALLES naar de langstlevende gaat. Dat is een verblijvingsbeding.
Er is dan hoogstens nog een erfenis van de eigen goederen van vader, maar de kans bestaat dat hij geen enkel eigen goed had. Dan is er geen erfenis.

Een groepsverzekering is een verzekering die de werkgever van je vader heeft afgesloten voor al zijn personeel; men is bijna steeds verplicht om aan te sluiten en als er een echtgenote is, krijgt die een uitbetaling bij overlijden.

De geschiedenis van de BVBA is deels publiek : op deze site http://www.ejustice.just.fgov.be/tsv/tsvn.htm" onclick="window.open(this.href);return false; kan je via naam of BTW-nummer heel wat terugvinden.

Bellen naar de notaris zal niets opleveren: aan de telefoon kan je zeggen dat je om het even wie bent. En als jij niet betrokken bent in de (onbestaande) erfenis, zal hij ook niets vertellen als je schrijft of mailt.

----------------

Bij overlijden van je moeder kan je alle schenkingen die ze heeft gedaan in rekening brengen. Maar let op: wat ze geeft aan de BVBA is niet hetzelfde als wat ze geeft aan je broer zelf.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”