Schenking huiss

TonyGent
Topic Starter

Schenking huiss

#1 , 14 jun 2015 16:53

Ik zit met financieel vraagstuk door hard te werken hebben mijn ouders 2 huizen in hun bezit . Ik ben enig kind. Ik zou willen vermijden dat ik daar successierechten moet op betalen want anders vrees ik dat er te groot deel naar overheid zal gaan en ben ik zelf niet zeker of ik dit ga kunnen betalen die successierechten.
Ik heb horen vertellen van schenking van huis echter heb enkele praktische vragen :
- Wie bepaald de waarde van het huis bij schenking ?
- Wanneer gaan nieuwe tarieven in ?
- Wat gebeurd er als het huis te laag geschat word ?
- Wat gebeurd er als één van mijn ouders toch nog overlijd binnen 3 jaar ?
- Persoonlijk schat ik dat huis 1 :200.000 euro waard is en huis2 :250000 euro echter dit zijn schatting die maak op basis van verkoopprijs van huizen in omgeving.
- Wat doe ik nu best vraag ik mijn ouders om eerst huis 1 schenken ?
- Hoe word dit dan berekend de schenkingsrecht ? Hoeveel zijn kosten bij notaris om dit registreren ? Kan ik ergens simulatie draaien op een website van notaris in Gent?
- Na de schenking is vruchtgebruik van huis dan ook van mij ?
- Ik zelf heb al een woning word deze woning die geschonken word dan aanschouwd als tweede verblijf ,zelf als is de woning verhuurt ?
- De woning die geschonken zou worden heeft vrij hoog KI van 570 euro ,hoeveel extra belasting word dit ?
- Hoe zit he voor 2 huis als ze dit te samen schenken of is dit slecht idee ,kunnen zei vruchtgebruik behouden bij schenking en wat zijn financieel gevolgen .

Graag zo veel mogelijk info .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 jun 2015 18:37

Ik denk dat jij , samen met je ouders, eens moet gaan praten met een notaris!

NB. Ongeveer 10 dt-fouten in je tekst!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”