Mijn ex-man is mede-hoofdeigenaar van mijn huis...

tdoh
Topic Starter
Contacteer: Website

Mijn ex-man is mede-hoofdeigenaar van mijn huis...

#1 , 12 okt 2007 11:16

Vorig jaar is de scheiding tussen mijn man en mij uitgesproken, wij hebben samen geen kinderen.
We hebben sinds 2004 een gezamenlijke woning die ik begin 2006 verliet om er in april dit jaar weer te gaan wonen toen mijn ex-man een ander huis heeft gekocht. We krijgen geen overeenstemming over de afwikkeling en dus betaal ik de volledige hypotheek en de twee levensverzekeringen.
Ik ben sinds ik er weer woon voornemens eigenaar te worden van deze woning, mijn ouders kunnen borg staan. Maar het feit is, er is nog niets geregeld.

Mijn ex-man is sinds 2005 ziek en het is niet ondenkbaar dat hij binnen afzienbare tijd overlijdt. Wie heeft er dan recht op het geld dat vrijkomt uit de levensverzekering die we hebben afgesloten tbv de woning? Is dit voor zijn kinderen - zij wonen in het buitenland bij zijn 1ste vrouw, de moeder van zijn kinderen - of wordt daar een deel van de hypotheekschuld van afgelost?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 12 okt 2007 18:10

U heeft wellicht 2 schuldsaldoverzekeringen (ssv).

De uitkering van een SSV gaat eerst naar de schuldeiser("de bank") om het nog uitstaande bedrag van de lening in één keer te voldoen OF voor een deel er van.
De meeste mensen hebben elk een verzekering voor de helft van het saldo. Sommigen hebben méér verzekerd; tot 100% elk.

Het gebeurt soms dat er méér wordt uitgekeerd dan er nog verschuldigd is (zelfs al was alles op 50% geregeld). het overschot, meestal beperkt tot enkele 100den euro's, wordt dan wel belast in de successierechten bij d genieter (zoals bepaald in het contract).

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”