Inkorting

Kwakkeltje
Topic Starter

Inkorting

#1 , 15 okt 2007 08:25

Beste,

Als iemand meerdere schenkingen doet, waardoor het voorbehouden erfdeel overschreden wordt, wordt er (bij het overlijden) inkorting toegepast. Nu is mijn vraag: hoe gebeurt deze inkorting als

Op datum X krijgt persoon A 100.000
Op datum X krijgt persoon B 100.000

Op datum Y krijgt persoon B 100.000

Op datum Z krijgt persoon B 100.000

Op datum van overlijden, is de erfenis 0.

Het vermogen was 400.000.
Het voorbehouden erfdeel (1 kind) is dus 200.000.
Moet persoon B 200.000 teruggeven (de laatste schenkingen)?
Moeten persoon A en persoon B elk 100.000 teruggeven (evenveel)? (Dit zal wel niet het geval zijn)
Moet persoon B 150.000 teruggeven en persoon A 50.000 (volgens het deel dat ze gekregen hebben)?

Alvast bedankt voor de uitleg!
Mvg,

Kwakkel.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 15 okt 2007 14:26

Ik denk dat art. 923 van het burgerlijk Wetboek van toepassing is : "Schenkingen onder de levenden worden nooit ingekort dan nadat de waarde van alle goederen die in de beschikkingen bij testament begrepen zijn , is uitgeput; en wanneer deze inkorting plaatsheeft , geschiedt zij te beginnen met de laatste schenking , en aldus vervolgende , van de laatste schenking opklimmend tot de vroegere."
Op basis hiervan mag je dus zeggen dat persoon B , indien hij niet het kind is , 200.000 € zal dienen terug te storten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”