Mijn zuster en schoonbroer waren gehuwd met contract van volledige scheiding van goederen. Mijn zuster overlijdt.
Beiden hadden ze -elk apart- een spaarrekening in hun eigen persoonlijke naam. Geen gezamenlijke rekening. Met betrekking tot het opstellen van de akte van bekendheid beweert de bank dat de rekening van mijn schoonbroer een gezamenlijke rekening is. De rekening op naam van mijn zus wordt erkend als haar eigen rekening.
Nochtans is het contract waarbij de spaarrekening werd geopend duidelijk: alleen op naam van mijn schoonbroer. Wordt ook toegegeven door de lokale bankagent waar de rekening werd geopend, maar het hoofdkantoor houdt er een andere mening op na. Volgens lokale agent zou dat te wijten zijn aan een "coderingsfout" in hun computersystem.
De aangifte van de erfenis is reeds gebeurd, de afrekening van de erfenisrechten zonet toegekomen. Daarin merk ik dat er GEEN erfenisrechten werden aangerekend op tegoed op rekening van schoonbroer (we hadden een kopie van het contract vn de opening van de spaarrekening en een verklarend schrijven bij de aangifte gevoegd).
Maar de bank houdt de rekening geblokkeerd.
Is er een oplosing mogelijk zonder rechtszaak in te leiden tegen de bank?