wettelijk erfdeel

eitje
Topic Starter

wettelijk erfdeel

#1 , 17 okt 2007 20:30

Bij overlijden van mijn grootmoeder (ons moeder was vooroverleden), diende mijn oom een opleg te betalen wegens overbedeling van een schenking uit 1970. De schenking ging over landbouwgronden. De opleg werd na overlijden in een onderhandse akte vastgelegd . Kort na de ondertekening kwam ik te weten dat één van de stukken landbouwgrond door het opstellen van de gewestplannen eind de jaren 70 in een woonzone met landelijk karakter is komen te liggen.
Mijn oom wist dit (stevige kennis van stedebouw, was zijn blote eigendom, woont er vlakbij, grootmoeder woonde bij hem in), maar heeft alles netjes stil gehouden. Tot heden kan ik dit BEDROG niet bewijzen.
Ondertussen is de zaak voorgekomen in eerste aanleg met DWALING als uitgangspunt. Vervolgens hebben we de zaak aangevochten in hoger beroep met als uitgangspunt BENADELING VAN MEER DAN EEN VIERDE. Zelfs bij de derde veldslag(cassatie) kregen we het deksel op de neus.
Momenteel stel ik me de vraag of ik iets kan aanvangen met het RESERVATAIR ERFDEEL. Grootmoeder heeft wel twee gelijke delen geschonken, maar door het tekenen van de overeenkomst is het WETTELIJK ERFDEEL ontwricht.
Andere suggesties?
:( :idea: :lol:

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding